Impresszum | Előfizetés  
  2024. március 29., péntek
Auguszta

 
 
Nyomtatható változat
Interjú
Tradíció és újdonságok a Szamosnál
2015-10. szám / Szepesi Krisztina

A Szamos cég története több mint 60 évvel ezelőtt kezdődött, mostanra pedig már egyet jelent az eleganciával és kifinomult ízekkel, ami részben Kelényi Ádámnak is köszönhető, aki 2007 óta gazdasági és HR igazgatója a nagyapja által alapított Szamos Marcipánnak. A cég azóta még több energiát fordít a fejlesztésre, a terjeszkedésre és arra, hogy emellett megtartsák a családi tradíciót.

Talán akkor kezdett el igazán látványossá válni a siker, amikor 2007-ben testvérével bekapcsolódtak a Szamos vezetésébe. Mi kellett ahhoz, hogy a Szamos prémium branddé váljon?
K. Á.: Már 30 éve tudatosan dolgozik azon a cég, hogy a prémium szeg­mens­ben legyen. A nyolcvanas években ez úgy jelent meg a gyakorlatban, hogy míg a fagylaltgyártó cukrászok festéket és ál­lo­mány­ja­vított tettek a termékeikbe, mi egyedüliként azt mondtuk, nem a rikító szín a lényeg, hanem az alapanyagok minősége. Azóta is igaz ez minden termékünkre. Évtizedes távlatban azt tapasztaltuk, hogy azoknak, akik a közép árkategóriát célozzák meg, és így az alap­a­nya­gokban kompromisszumokat kötnek, sok problémájuk van a piacon, miközben mi minden évben fejlődni tudunk, amit az üzletpolitikánknak tudunk be. Az pedig, hogy közben a márka ismertsége hogyan alakul, kevésbé tudatos, hiszen nincs lehetőségünk nagy marketingkampányokra. Úgy gondolom, hogy az üzlethálózat kétezres évek elejétől indult bővítése és a tortakínálat nagyban hozzátesz ahhoz, hogy a brand a minőség felé tolódjon el. Mindehhez hozzátartozik az üzletek ízléses berendezése és az átlag feletti minőségű kiszolgálás, amiben rengeteg energiánk van. Hátradőlhetnénk és mondhatnánk, hogy legyen olyan a színvonal, mint bárhol máshol, hiszen sokkal nehezebb út fejleszteni, tréningeket tartani, tanítani a dolgozókat, de hosszú távon megtérül a befektetett munka.

Ezekhez persze nem ártottak közgazdász diplomái a cukrász végzettsége mellett. <
K. Á.: Ahhoz mindenképp hozzásegítenek, hogy ne csak jó termék és jó szolgáltatás legyen, hanem lássuk e mögött az üzleti lehetőséget és az eredményt is. Ez pedig nagyon sok háttérszámítást igényel. A cukrászgyakorlatban már nem vagyok benne, de kiváló vezető munkatársaink vannak, akik a gyártásért, a termékfejlesztését és a végeredményért felelnek, illetve aki arra figyel, melyek a kor kihívásai, milyen trendekre kell válaszolnunk újdonságokkal. Ahogy az emberek általában a ruháikat és a mobiltelefonjaikat is cserélik az új divatnak megfelelően, a gasztronómiában is egy-két évente vannak új trendek, melyeket észre kell vennünk.

Miközben a termékeik nagy része tradicionális.
K. Á.: A választékunk legalább 80 százaléka évek óta megvan, ám a maradék 10-20 százalékban újdonságokat kínálunk. Ilyen például, hogy már hat éve mindig nagy sikerrel készítjük el az ország tortáját, de a szezonális alapanyagokhoz is igazodunk termékekkel, és olyan desszerteket is kínálunk, melyek a francia gasztronómia jegyeit hordozzák magukon, mint például a macaron. És a 15 sztenderd alapíz mellett a fagylaltoknál is minden évben kitalálunk néhány új extravagáns ízt.
hirdetés


2012-ben pedig elindították a Csokoládé Iskolát.
K. Á.: Először két kurzusunk volt: a trüffelkészítés és a bonbonöntés, azóta pedig olyan karriert futottunk be, hogy a visszatérő tanulóink közül sokan már a negyedik-ötödik kurzuson vesznek részt, hiszen a kínálat is bővült többek között szaloncukor, macaron, tortadíszítő kurzusokkal és gyerekeknek szóló foglalkozásokkal is. Azért is tudjuk megelőzni minden konkurensünket, mert olyan szakemberekkel tartjuk az óráinkat, akik valóban termelőüzemben dolgoztak vagy dolgoznak máig, és a környezet is egy valódi üzemet másol le, természetesen kisebb méretben, ahol 5 főt fogadunk egy kurzuson, hogy minél több figyelmet tudjunk szentelni mindenkire.

Beszélt az üzlethálózat bővítéséről, amivel tavaly az országhatárt is átlépték.
K. Á.: Tavaly decemberben Bécs belvárosában nyílt üzletünk, amely kifejezetten egy klasszikus magyar cukrászdát formál a teljes torta- és édességválasztékunkkal. A vendégkörünk közel egyharmada ott élő magyar, akik nagyon örültek a nyitásnak, a kétharmadot kitevő helyi osztrák vásárlók pedig egyre inkább visszatérő vendégekké válnak. Az osztrák kultúrában ugyan nem elterjedt a vendégváró sütemény, így elvitelre kevesebbet fogyasztanak, mint a magyarok, de sokkal több időt töltenek nálunk kávézással, süteményezéssel.

Milyen fejlesztések vannak még a tarsolyukban?
K. Á.: A terjeszkedésben még benne van egy új üzlet nyitása a jövő év elején a Kossuth téren, a volt házasságkötő terem helyén. A klasszikus cukrászdai kínálat mellett reggelivel és ebéddel várjuk majd a környéken dolgozókat. A Szamos Gourmet Ház volt az első a Vörösmarty téren, ahol kipróbáltuk, hogy az emberek mennyire nyitottak egy üzleti ebéd elköltésére egy exkluzív cukrászdában, és mivel állandó vendégkörünk alakult ki, most továbblépünk és a reggelit is megcélozzuk. Büszkék vagyunk arra, hogy jóval a belvárosi és azon belül a Váci utcai vendéglátói árszint alatt üzemel a Szamos Gourmet Ház, amivel kifejezetten magyar vendégkört várunk, de a külföldi vendégek is örömmel konstatálják, hogy ez a környéken az egyetlen hely, ahol nem a turista pénzére utaznak, hanem a magyar törzsvendégekre, akiknek a száma jóval száz fölött van már. Azt szeretnénk ezzel üzenni, hogy igenis be lehet ülni hozzánk, hogy a vendégek elegáns környezetben és megfizethető áron fogyasszanak el egy süteményt például színház előtt.

vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor