Impresszum | Előfizetés  
  2024. április 20., szombat
Tivadar

 
 
Nyomtatható változat
Interjú
Örökké tartó szerelem
2015-01. szám / Szepesi Krisztina

Vincze Balázs, a Pécsi Balett igazgatójaként küzd csapata függetlenségéért, azért, hogy minél több időt fordíthassanak a táncelőadások létrehozására és arra, hogy ezt ne csupán a városnak, de az egész világnak megmutathassák. Eközben pedig a táncosok szószólójaként szakmai szer­ve­ze­tek­ben is tevékenyen vesz részt. Legközelebb február 18-án érkeznek a Művészetek Palo­tá­jába a Carmennel.
A Pécsi Balett továbbra sem önálló, pedig te igyekeztél lépéseket ten­ni az ügyben.
V. B.: Jövőre 55 éves a Pécsi Balett, vagyis a legrégebbi magyar mo­dern ba­lettegyüttesről beszélünk. Amikor Eck Imre megalapította a társulatot, valószínűleg teljesen egyértelmű volt, hogy kizárólag ba­lett­e­lőa­dá­sokat hozzanak létre, ezért se készült arról írásos do­ku­men­tum, hogy mi a Pécsi Balett pontos feladata. És persze nem rossz, hogy a táncosok színházi előadásokban is részt vesznek, hiszen egyik nem létezne a másik nélkül, de így kevesebb idő és energia marad arra, hogy végezzük azt a missziót, hogy egy vidéki városban minél több balettelőadást mutassunk be, és nemzetközi szinten is képviselhetjük ezzel Pécs városát. Az én időszakom alatt és előtte is nagyon sok konfliktus volt a színházigazgatók és a balettigazgatók között az önállóságról, de most, hogy nemzeti intézmény lett a Pécsi Nemzeti Színház és kiemelt támogatásban részesült, már nem gondolom azt, hogy a teljes önállóság lenne a fő cél. Rázga Miklós, a színház jelenlegi igazgatója alkalmas arra, hogy megoldja a Pécsi Balett problémáját úgy, hogy közben a színházi feladatokat is elláthassuk. 20-30 évvel ezelőtt nagyjából negyven táncos volt státusban, és ez a létszám elég is volt ahhoz, hogy egy időben legyenek jelen Budapesten egy balettel és Pécsett egy zenés előadásban. Jelenleg 18-an vagyunk, ami ehhez kevés, de már tavaly is lehetőséget kaptam a bővítésre. A jövőben még azt lenne nagyon fontos szabályozni, hogy ne a színház igazgatója nevezze ki a Pécsi Balett igazgatóját, hanem a város, hogy ne szimpátia alapján váltsák egymást négyévenként a vezetők. Mondom ezt úgy, hogy ugyanabban a helyzetben vagyok, mint anno Eck Imre, hiszen nagyon jó viszonyban vagyok az igazgatóval, vagyis mindenféle szabályozás nélkül is működik a munka, de nekem a jövőre is gondolnom kell. Sok balettigazgatónak volt már az a vágya, hogy a Pécsi Balett végre önálló jogi intézmény legyen, és hiú emberként remélem, ez az én igazgatásom alatt meg is fog történni.

Függetlenedésről beszélünk, miközben számodra egyáltalán nem idegen a színházi munka, hiszen klasszikus-, modern- és néptánc-pedagógus végzettségeden kívül színészi képzésben is részesültél.
V. B.: Ha egy balettelőadást csinálunk, ugyanúgy elemezzük a szerepeket, megnézzük a szituációkat, mint egy prózai előadás próbafolyamatában. Az évi két nagyszínházi balettbemutatóból egyet mindig én koreografálok és rendezek, egyre pedig vendéget hívok, hiszen eközben a színházban a zenés darabok mozgását is én tervezem. Az sem véletlen, hogy a „gyerekeimnek” folyamatosan mondom, hogy nem árt, ha színészileg is fejlődnek, és táncos pályájuk végén akár a színháznál maradhatnak karakterszerepekre a nyugdíjig, hiszen az átképzés kérdése nincs megoldva a táncosoknál, akik harmincas éveik végére már szinte meg se tudnak mozdulni.

A sok helyi feladat mellett azért van néhány vendégszereplés is, így például legközelebb februárban a Müpában lesz ismét látható a Carmen.
V. B.: Ezeket nem is könnyű egyeztetni, hiszen a színház nem látja hosszú időre előre a programját. De mindent megteszek ezekért a fellépésekért és tárgyalunk arról is, hogy novemberben Sanghajba menjünk a Carmennel. Mert nagyon fontos számunkra az operettekben és a musicalekben való munkánk, de cserébe azt kérem, hogy kapjunk lehetőségeket arra, hogy utazhassunk a balettelőadásainkkal.

Ahogy mondtad, egy koreográfiára vendéget hívsz.
V. B.: Cameron McMillan koreografálja az Orfeusz és Euridikét, melyet áprilisban a Budapesti Tavaszi Fesztiválon is be fogunk mutatni, ami nagyon fontos számunkra. Ő már többször dolgozott nálunk, tulajdonképpen nemzetközi házi koreográfusunknak is hívhatnám.
hirdetés

Ritka dolog, hogy egy társulatvezető más alkotókat enged a társulatába.
V. B.: Nekem fontos, hogy ne unjanak meg. Így pedig várják, hogy dolgozhassanak velem, miközben kapnak új impulzusokat is, amikor én pihenni is tudok, és nem érzem azt, hogy egy gyárban vagyok. Szeptemberben jön például hozzánk megint Raza Hammadi Párizsból, de mindig hívunk balettmestereket is, hogy fejlődjenek a táncosok. De nagyon érdekes, amit mondasz, mert valóban van olyan balettigazgató, aki a városába se enged be másik együttest, amit nem is értek. Szerintem fő az önbizalom, nem hiszem, hogy ha más társulatokat is látnak a nézők, elpártolnának tőlünk.

Több táncszakmai szervezet tagja vagy. Az elképzeléseid kiterjeszthetők országosan?
V. B.: Vannak még rajtunk kívül olyan balett-társulatok, amelyek hivatalosan tánckarként működnek, vagyis abszolút előrelépés lenne, ha nálunk létrejönne az önállóság. A Magyar Táncművészek Szövetségének elnökségi tagjaként és a Nemzeti Kulturális Alapnál is az a fajta őszintén megmondó ember vagyok, aki a szakma érdekében tud vállalni konfrontálódást, mert vannak olyan helyzetek, amikor tényleg vagánynak és tökösnek kell lenni ahhoz, hogy megvédjük az álláspontunkat.

Ha ilyen aktív vagy a táncszakmai kérdésekben, akkor még nagyobb vállalásnak tűnik az, amit a Pécsi Balettel akarsz elérni.
V. B.: Volt olyan év is, amikor nem koreografáltam az együttesnek, mert nagyon szeretem azokat az embereket, akikkel együtt dolgozom, és az a vágyam, hogy ez egy örökké tartó szerelem legyen. Ezért figyelek tudatosan arra is, hogyan alakul a szakma jövője. De most például először koreografálok az Operában. A János-passiót csináljuk Eperjes Károly rendezésében, Kaposváron pedig Stendhal megzenésített Vörös és feketéjére készülünk majd. Ezek azért is érdekes feladatok, mert megnézhetem, máshol hogyan működnek a dolgok, és a pécsi munkámban is profitálhatok ezekből.



vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor