Impresszum | Előfizetés  
  2024. március 28., csütörtök
Gedeon, Johanna

 
 
Nyomtatható változat
Páros interjú
Opera az egész világ, és énekes benne minden férfi meg nő
2015-07. szám / Pavlovics Ágota

Augusztus 10-én kezdődik a Sziget Fesztivál, ahol immár harmadik éve népszerűsítik a Magyar Állami Operaház fiatal énekesei az opera műfaját. Az előző két év programja frenetikus sikert aratott, és semmi kétség, a hamarosan bemutatásra kerülő összeállítást is odaadó lelkesedéssel
közönség. fogadja majd a Nem kevésbé élénk érdeklődésre számíthat a Gördülő Opera új produkciója, Mozart Figaro házassága című népszerű klasszikusának átdolgozása, amely Figaro 2.0 címmel kerül a nézők elé.

Az Operaház új generációjának tagjai közül Keszei Bori immár harmadik alkalommal énekel a Szigeten. A különleges, lírai koloratúr hangfajú énekesnő a gimnázium után kötelezte el magát az operával, és 2000 óta lép fel rendszeresen a Magyar Állami Operaházban. 2003-ban a bécsi Staatsoperben mutatkozott be, ahol Placido Domingóval állt színpadra.

Milyen tapasztalatokat szerzett az elmúlt két esztendőben az Ope­­ra­­szigeten?
K. B.: Hatalmas sikerünk volt. Sokan nem ismerik az opera műfaját, mások azt mondják, kihalófélben van, ezért fontos az embereket közel hozni hozzá, hogy lássák, nem a világtól elrugaszkodott műfaj. Nem kell nagyon mélyre menni, de a mesterműveket, amelyek nem véletlenül váltak népszerűvé, szórakoztató és igényes módon meg kell mutatni. Nagy igazság, egyben tanulság, hogy a best of igenis hat. A tenor és szoprán áriák kitartott magas hangjait dübörgő tapssal honorálják a műfajjal ismerkedő hallgatók. Minden elismerésem a közönségé. Nyitottak voltak, megtöltötték a sátrunkat, nem lankadtak, nem akadtak fenn a szomszédos színpadokról beszűrődő egészen más hangokon. Kíváncsiak és befogadók voltak színvonalas és professzionális programunkra. Nem vagyok biztos benne, hogy ez fordítva is így lenne, hogy a konzervatív operalátogatók elmennének egy rock-koncertre. Műsorunk interaktív, nagy poénokkal és érzelemdús pillanatokkal, két nyelven zajlik, hiszen a Sziget közönségének zöme angolul beszélő külföldi. Tavaly Hábetler András összekötő, magyarázó szövegei segítették eligazodni a nézőket abban, hogy mi is történik, mit látnak. Van egy személyes élményem is. Ami a férjemet, a családomat és a barátainkat illeti, nem mondhatom róluk, hogy operarajongók lennének. Személyes győzelmemnek tekintem, hogy eljöttek a Szigetre, meghallgattak bennünket, és azt mondták, el vannak ragadtatva attól, amit láttak, nem tudták, hogy ennyire vicces és szép is lehet az opera.

Milyen műsorral készülnek az idei Szigetre?
K. B.: Ismét az operairodalom legismertebb és legkönnyedebb vagy legszebb dallamait visszük el a Sziget közönségéhez. A különböző operákból válogatott népszerű operaslágerekkel egy történetet fogunk elmesélni. Nagy izgalommal készülünk, a többi legyen meglepetés.

Túlzás lenne állítani, hogy Hábetler András basszbariton útja nyílegyenesen a Magyar Állami Operaházba vezetett. Kamaszként kiváló vízilabdázó volt, majd orvosi diplomát szerzett. Énekelni magánúton tanult, mestere volt Kincses Veronika és Polgár László is. Operaénekesként 2000-ben debütált, napjainkban énekel, rendez, és kitartóan keresi az operajátszás új útjait.

Énekelt és moderátor volt tavaly a Sziget Operasátrában, milyen él­mény volt?
H. A.: Minden nap ünnep volt. Óriási élmény volt megtapasztalni, hogy szűz közönségnél is működik a műfaj. Akik eddig soha nem hallottak élőben operát, azok is megértették, hogy ez a dolog róluk szól, nem valami úri huncutság. A Szigeten átéltek bizonyítják, hogy az opera nem távolodott el a közönségtől, de néha ki kell lépni a falak közül, hogy megtaláljuk őket. A 2015/16-os évad az Operaházban Sha­kes­peare halálának négyszázadik évfordulója előtt tiszteleg. Ezért az idei Operaszigeten is a színpad és az ember valaha élt legnagyobb is­me­rő­jéé lesz a főszerep.

A tavaly indult Gördülő Opera kiemelt sorozata lesz Mozart Figaro házassága című operájának új megfogalmazása. Az opera átdolgozása és a rendezés is az Ön munkája.
H. A.: A Gördülő Opera hatvan év után azzal a céllal indult újra tavaly, hogy operát nem játszó városok színházaiba vigyen el színvonalas operaelőadásokat. A művek szereplői az Operaház énekes gárdájának élcsapatából kerülnek ki. Az átdolgozás gondolata, az új rendezés sok szempontból hasonló indíttatású, mint a Szigetre készített műsorok. Köteles Géza zeneszerző, karmester barátommal elhatároztuk, hogy megmutatjuk a fiataloknak a világ valaha írt legjobb operáját. Van, aki még soha nem hallott róla, akad, aki látta, de rossz előadásba csöppent. Hogy miért a világ legjobb operája a Figaro házassága? Azért, mert nem istenek, félistenek, mitikus lények a szereplők, hanem éppen olyan emberek, mint mi. Nem kétséges, hogy Mozart operáiban gyakran önmagunkra ismerünk. Az opera át van hangszerelve, hogy a mai fülhöz közelebb álljon. Figyelembe kellett venni, hogy az előadás könnyen költöztethető legyen, ugyanezért a zenekar csökkentett létszámú. A mű cselekménye napjainkban játszódik Susanna (Keszei Bori) személyi edző és masszőr, a Gróf (Kovács István) mai politikus, felesége Gróf Richardné (Fodor Beatrix), Figaro sofőr (Cser Krisztián, Palerdi András). Cherubinót Mester Viktória, illetve Kun Ágnes Anna énekli. A főpróba szeptember végén lesz, országjáró körútra októberben indulunk az előadással.
hirdetés



















vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor