Impresszum | Előfizetés  
  2024. március 28., csütörtök
Gedeon, Johanna

 
 
Nyomtatható változat
Interjú
Értékek, amelyekről ma egyre kevesebbet beszélünk
2016-07. szám / Jónás Ágnes

Egyedi színházi élményt szeretnénk nyújtani, és arra törekszünk, hogy a gyerekek úgy érezzék, mintha kinyitnának egy mesekönyvet – mondja Fábián Géza, a tíz éve alakult Noir Színház producere, akivel többek közt a szeptember 11-i Aladdin bemutatóról, a látvány és a trükkök fon­tos­sá­gáról, darabjaik felnőtteknek szóló mondanivalójáról beszélgettünk.

Orosz Melinda és Réti Barnabás 2006-ban alapították a Noir Szín­há­zat, nem sokkal később Iványi Árpád csatlakozott hozzájuk művészeti vezetőként, ön pedig a színházi világon kívülről érkezett a csapathoz. Hogyan kerültek egymás látóterébe?
F. G.: Vállalkozó, üzletember vagyok, és szerintem még ma is a né­ző­té­ren ülnék, ha nem ismertem volna korábbról Iványi Árpádot. 2013-ban csatlakoztam a színházhoz, az első közös munkánk John Pielmeier Ágnes, Isten báránya című darabja volt, majd ezt követte 2014 ta­va­szán a Hókirálynő mesejáték. Iványi Árpáddal jó kiegészítjük egymást. Én a megvalósulásért felelek, ő pedig a színház varázsáért.

Producerként az előadások létrejöttében is aktívan részt vesz?
F. G.: Mivel a szemléletem alapvetően üzleti, a színház gazdasági, pénz­ü­gyi, vállalkozási ügyeit intézem. Árpáddal mindent egyeztetünk, de művészeti kérdésekben hagyom, hogy ő és a színészek szárnyalhassanak. Bizonyos korlátokat természetesen szabok, de meg­győ­ző­dé­sem, hogy nívós produkciót csak ilyen felállásban lehet létrehozni.

Milyen célok vezérlik önöket?
F. G.: Egyedi és felejthetetlen színházi élményt szeretnénk nyújtani, és arra törekszünk, hogy olyan miliőt teremtsünk a gyerekeknek, ahol megindul a fantáziájuk, és úgy érezzék, mintha kinyitnának egy mesekönyvet. Varázslatot kell létrehoznunk, amitől tátva marad a közönség szája, legyen az felnőtt vagy gyerek. Az is célunk, hogy kimozdítsuk a gyerekeket a mai túldigitalizált világból. Ha nem sikerül lekötnünk a figyelmüket, azonnal elkezdenek nyüzsögni, s ez mint egy vírus pillanatok alatt elterjed a nézőtéren, és akkor lőttek az előadásnak. Oda kell tehát figyelnünk arra, hogy a színpadon mindig feszült legyen a tempó, legyen látvány, csillogás, váratlan helyzetek, precízen adagolt mély- és csúcspontok, hogy a figyelem ne tudjon lankadni.

A Noir Színház tíz év alatt játszott már drámát, thrillert és mesejátékot is. Mi alapján választják ki a be­mu­ta­tásra ke­rülő darabokat?
F. G.: Több darabötletet beszélünk át, és eldöntjük, hogy melyiket lehet látványosabban kivitelezni, tud­niil­lik a tartalom mellett a látványra is nagy hangsúlyt helyezünk. Díszleteink részletgazdagok, szinte már filmszerűek, jelmezeink színpompásak.

Látja, ezért nem értem, hogy akkor miért Noir névre keresztelték a színházat!
F. G.: A francia noir szó eleganciát, kimagasló minőséget is tükröz. Azt akarjuk sugallni, hogy a név ga­ran­ciát jelentsen a minőségre.

Így már világos. A díszlet és az a varázs, amit színpadon megteremtenek, természetesen fontos ahhoz, hogy a nézők visszajárjanak a színházba, de milyen pluszt nyújtanak a látványon kívül?
F. G.: A Hókirálynő, a Hamupipőke nem a kereskedelmi tévékből ömlő öldöklős-pörgős mesék – komoly mondanivalóval bírnak, s olyan értékekről szólnak, mint a szeretet, a bátorság, a kitartás, a szerénység, a hit, az együttérzés, a másik megsegítése, egyszóval csupa olyan örök érvényű dolgokról, amikről ma már egyre kevesebbet beszélünk.

Talán éppen ezzel keltik fel a felnőttek érdeklődését is.
F. G.: Arra is törekszünk, hogy ne kimondottan gyerekeknek szánt előadásokat vigyünk színre, ilyen volt a Caligula, a Jó éjt, anya!, Az élet küszöbén, a Tortúra és a Halálbiztos. Mesejátékaink esetében a cél­kö­zön­sé­günk az öt-tizenkét év közötti óvodás- és iskoláskorúak, de jönnek hozzánk családok, huszonévesek is. Oda kell tehát figyelnünk arra, hogy ne menjünk le gagyiba.
hirdetés

2015 mérföldkő lett a színház életében: állandó játszóhelyet találtak a Duna Palotában.
F. G.: Szeptemberben a Hamupipőke premierjét már itt tartottuk, nagy sikerrel. Az épület a maga barokkos pompájával tökéletes helyszín a meséinkhez. Nem volt véletlen, hogy egy kis nézőnk egyszer azt kérdezte az anyukájától: a herceg tényleg ebben a kastélyban lakik?

Ezért szerethető ez a munka, nem? Minden előadás alkalmával bebizonyosodik, hogy több hit van bennük, mint bennünk, felnőttekben.
F. G.: Igen, de szerintem a felnőtt sem különb, ha színházba jön. Legbelül ő is gyerek.

Átlagosan, éves szinten hány nézőt vonzanak az előadásaik?
F. G.: Több ezren nézték meg az előadásainkat. Havi két-három előadásunk van, ami egy nagy színházhoz képest csekély szám, de magunkhoz képest óriási dolog.

Pontosan milyen anyag forrásból tud működni a színház?
F. G.: Egyetlen bevételünk a jegybevételből származik, ebből kell nyereségessé tennünk a „vállalkozást”. Semmilyen támogatást nem kapunk, nincs szponzorunk, egyelőre még a TAO-támogatások igény­be­vé­te­lére sincs lehetőségünk. Ez részben jó, mert arra sarkall minket, hogy eladható előadásokat vigyünk színre. Ha nem hinnék ebben az egészben, akkor most nem beszélgetnénk.

Jelenleg két mesejátékuk van műsoron, illetve készül a harmadik, az Aladdin.
F. G.: Szeptember 11-én lesz a premierje, melyet látványos, minden percében lebilincselő mesejátéknak szánunk. Ajánljuk felnőtteknek, gyerekeknek egyaránt. A díszlet már elkészült, a jelmezpróbán is túl vagyunk.

Fog repülni az a bizonyos varázsszőnyeg?
F. G.: Kell, hogy repüljön, hiszen egy ilyen mese elképzelhetetlen trükkök nélkül. Augusztusban kezdődnek el a próbák, a szeptemberi premier után a darab folyamatosan látható lesz a Duna Palotában, illetve vidéki helyszíneken is.





vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor