Impresszum | Előfizetés  
  2025. november 15., szombat
Albert, Lipót

 
 
Nyomtatható változat
Ajánló
Két zongora, nyolc kéz, egy harmónia
– Hegedűs Endre és Katalin, Baráz Ádám és Alisa zongorakoncertje a Pesti Vigadóban

2025-08. szám / Sz. Kiss Mária

A két házaspár különleges zenei szövetsége kuriózum a magyar zenekedvelő közönség számára, hiszen két zongorán négy fő nyolc kézzel 176 billentyűn játszik. A Kossuth-díjas zongoraművész, Hegedűs Endre és felesége, Katica túl a 70. születésnapi, telt házas koncertjén, most egy fiatal
magyar-japán művészházaspárral, Baráz Ádámmal és Alisával lép föl a Pesti Vigadóban szeptember 23-án.
„Jó tíz éve már egy másik házaspárral volt nyolckezes formációnk, majd pár év kihagyás után egy hang­versenyükön hallottuk Alisát és Ádámot nagyon-nagyon szépen, fantáziadúsan játszani. Mi álltunk elő az ötlettel, hogy próbáljunk meg nyolckezes darabokat is előadni” – meséli az első találkozásukról Hegedűs Endre. Noha a gyermekeink lehetnének, a közös hangot még­is hamar megtalálták, mert az első pillanattól érezték a lelki rokon­sá­got, s készültek a bemutatóra, amikor közbeszólt a Covid. Így aztán csak a járvány elmúltával folytatták a közös munkát, s számos helyen felléptek.

„Anno egy rendezvény előtt szóltak, hogy még várják a Hegedűs házaspárt, de mi nem tudtuk, hogy a Kossuth-díjas Hegedűs Endréről van szó. Megtiszteltetés volt számunkra, hogy meghallgattak, s a koncert végén odajöttek, még japánul is váltottak pár szót Alisával, hiszen Bandi több évtizede rendszeresen tanított és ma is koncertezik Japánban” – emlékezik ugyancsak a kezdetekre Ádám, aki jelenleg több helyen tanít, s elsősorban zene­szerz­őként jegyzik.

Alisa és Ádám hivatalosan regisztrált zongoraduó, a formációjuk AlisAdam PianoDuóként ismert. „Mi kamarazenészek vagyunk, én saját műveimet és más zeneszerzők kevéssé ismert műveit játszom csak egyedül.” Alisa Japánban végzett, számos díjat nyert, s nálunk járt mesterképzésre a Zeneakadémián Falvai Sándor osztályába, majd balettosok zongorakísérője lett, jelenleg szabadúszóként koncertezik, és tanít is. Jövőre lesz tíz éve, hogy elkezdődött a zenei és emberi kapcsolatuk, s idén decemberre várják második gyermeküket.

Hegedűs Endre és Katica közel négy évtizede házasok, ők már öt unoka boldog nagyszülei. Endre egyedi hangzásvilágú és technikájú zongoraművész, de szólókoncertjein is nem egyszer játszanak négykezest feleségével. A többgenerációs távolság ellenére a négy zenész már hat éve dolgozik együtt, s telt házas koncertjeik mindig óriási sikert aratnak. Ádámék is jobbára maguk szervezik a fellépéseiket, egyéb felkéréseik mellett. „Nehezebb út ez, de hosszú távon sikeresebb” – mondja Ádám, hozzátéve, hogy ebben is nagy példa előttük a Hegedűs házaspár, akik „kinevelték a saját közönségüket, s a koncertjeiken már azok gyermekei és unokái is jelen vannak”.
hirdetés


Négy erős zenész egyéniség, nagy generációs távolságban, de mégis különleges harmónia működik közöttük, lelki és zenei egymásra hangolódás. Hegedűs Endre egy május végi komoly műtét után már pár hete gyakorol, Alisa szinte a zongora mellől ment szülni: mindegyikük élete a zene. „Az évek alatt mély barátság szövődött közöttünk” – teszi hozzá Endre. Mint mondják, a próbák nagy vidámságban, néha vitákkal, de sose versengéssel vagy kioktatással zajlanak. A sikerük titka, hogy mindegyikük másban erős. Endre Alisa virtuóz technikáját dicséri, Ádám Bandi finomságát, önálló művészetét tiszteli, s alkal­maz­ko­dóképességét, ahogy illeszkedik a kamarába. Katica kiváló kamarazenész, a csapat rugója – véli Ádám –, ő szeret sokat és alaposan próbálni, s irányítani. Míg Ádám magáról úgy fogalmaz, hogy ő „adja mindenki alá a lovat”, a duójukban is az alsó szólamokban játszik, s ha jól összefogja a hangzást, akkor bizony minden a helyén szól. A darabválasztás viszonylag egyértelmű, mert nem határtalan a két zongorára és 8 kézre írt darabok száma. Ezek általában inkább átiratok, s jobbára a 19. századból és a 20. század elejéről valók. Mondhatjuk, hogy ez a felállás a polgári szalon élet vívmánya, ahol anyagilag megengedhető volt a két zongora.

A szeptember 23-i Pesti Vigadó-beli hangversenyen Mozart Figaro házassága nyitányát játsszák elsőként nyolckezesben. Majd Mozart nagy g-moll szimfóniáját, ami igazi kuriózum, hiszen mindig a zenekarok eredetiben szokták játszani: „komoly kihívás e zseniális művész hangszín-édenkertjét két zongorán nyolc kézzel visszaadni” – fogalmaz Hegedűs Endre, akitől a közönség megszokta, sőt, elvárja, hogy a darabok között beszéljen, meséljen, hogy még közelebb hozza a műveket a hallgatósághoz. Erre a koncertre is így készül, s a szünet után még egy nagy meglepetésre is számíthatnak a zenekedvelők: Léon Boëllmann, a 19. század utolsó harmadában élt francia zeneszerző eredetileg orgonára írt, monumentális Gótikus szvitjét adják elő a Pesti Vigadó Dísztermének két csodálatos zongoráján. Aki ellátogat, most sem fog csalódni!




vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor