Impresszum | Előfizetés  
  2024. április 19., péntek
Emma

 
 
Nyomtatható változat
Interjú
Zene karnyújtásnyi közelségben
2014-12. szám / Szepesi Krisztina

Vigh Andrea 2013. november 1-jén váltotta Batta Andrást a Zeneakadémia rektori székében, az­zal együtt, hogy átadták a felújított épületet, sok újítás indult el az oktatás és a koncertélet terén.

Kicsivel több mint egy éve vette át az intézmény vezetését. Mi vál­to­zott?
V. A.: Bár oktatási rektorhelyettesként működtem azelőtt is, ve­ze­tő­ként az egész intézmény munkáját kell átlátnom hosszú távú stra­té­giá­val. Tavaly október 22-én a Zeneakadémia újranyitásával kezdődött a megújulás, aminek részeként elindult az intézmény önálló kon­cert­szer­ve­zé­si ága is. Azóta professzionális koncertélet folyik a Nagy­te­rem­ben és a Solti Teremben és ez az oktatásra is hatással van, ezek összehangolása pedig nem kis feladat. Nemcsak a világsztárok visszatérése fontos, hanem művésztanáraink és legkiválóbb hallgatóink sorozatai, specialitásaink a kamarazene terén vagy az Összkiadás élőben című különleges koncertsorozatunk, melyben például Perényi Miklós eljátssza az összes Bach-csellószvitet. De ahogy az elmúlt 139 évben, most is az összes magyar és külföldi együttes számára nyitott a Zeneakadémia, ami ma is a koncertélet egyik legkedvesebb helyszíne. És azon túl, hogy gyönyörű és páratlan az akusztikája, azért is jó itt játszani, mert az épület falai komoly történelmet hordoznak. Én szinte minden este ott vagyok és megfigyeltem, hogy a művészek a színpadra lépés előtt mindig fölnéznek a második emeletre, ami tele van olyan fiatal muzsikusokkal, akik őértük jöttek el, mert kíváncsiak a sztár minden rezdülésére, és nemcsak a csoda miatt, ami megszülethet, de azért is, mert rengeteget tanulhatnak abból, ahogy a nagyok csinálják. Ez pedig a művész számára is egy pluszt ad.

Az oktatásban is több újítás történt.
V. A.: A Kodály-módszer Puskás után talán az egyik legismertebb magyar fogalom. Olyan tiszta forrásnak tekinthetjük, ami az egész világon működik. Ám a rendszerváltás után a közoktatásban történt változtatások visszaszorították a zenetanítást, ami súlyos veszteség, de nem jelenti azt, hogy visszaesett volna az egyetemi jelentkezési arányunk. A zenetanítás inkább a társadalomra és az egyénekre gyakorolt hatása fontos, hiszen agykutatások bizonyítják, hogy aki már kisgyerekkorában elkezd zenével foglalkozni, később az élet összes területén sokkal nagyobb eredményekre képes. Vagyis a Kodály-módszer megújításáról nem a professzionális nevelés tekintetében beszélek, mert minden ember életét gazdagabbá tehetjük vele. A Városmajor utcai iskolával együttműködésben az óvodás korúaktól a 18 éves korúakig korosztályos igényeknek megfelelően kezdtük meg a fejlesztést, ami később országosan is meghatározó lehet a felnövő generációkra nézve. Ezzel már az egész kicsi gyerekeket is bevonjuk az oktatásba, és az iskolapadból kilépve, aktív, a zenélést felelevenítő foglalkozásokat tartunk, ahol az éneklést ritmusgyakorlatokkal, mozgással kötjük össze. Ennek szabadságát nemcsak a gyerekek élvezik határtalanul, de a szülőktől is nagyon pozitív visszajelzéseket kapunk. Ehhez kapcsolódnak a technikai vívmányok, ezért kifejlesztettünk egy zenei írást-olvasást könnyítő és a hallást fejlesztő mobil szoftvert mindenkinek a korához megfelelő vizuális kultúrával, melyet a diákok rendelkezésére bocsátunk.
hirdetés

A felnőttek képzését is megreformálták, különös tekintettel a zenekari képzésre.
V. A.: Ha belegondolunk, hogy hány szólistára van szüksége a világnak, nagyon könnyen behatárolható számot kapunk, miközben sokkal több kiváló muzsikusra van szükség az élzenekarokban és kamaraegyüttesekben. És mivel növendékeink 90-95 százaléka főleg zenekarokban fog elhelyezkedni, vagy tanár lesz, nagyon fontos, hogy ezekre a képességekre a lehető legjobban készítsük fel őket, és mutassuk meg nekik a lehetőséget a pályaorientációval, majd kövessük is a pályájukat. Eközben szeretnénk visszaállítani a zenekari munka becsületét és színvonalát. Persze most is a legjobb zenekarokban játszanak a hallgatóink, és ha azt nézzük, hogy a Berlini és a Bécsi Filharmonikusokban is négy-négy magyar muzsikus ül, azért nem állunk rosszul, nekünk mégis az a dolgunk, hogy folyamatosan tegyünk a minőség javulásáért és a megfelelő életpályákért. Általános zenekari képzésben minden hallgatónk részesül és ezen kívül évadonként három-négy koncertet szervezünk, amiken a hallgatóink úgy vehetnénk részt, hogy próbajátékkal pályáznak, ösztöndíjszerződést kötünk velük, vagyis modellezzük a jövőbeni helyzeteket. E koncertek élére pedig olyan kiváló karnagyokat kérünk fel, mint Kocsis Zoltán, Kobajasi Kenicsiro, Pinchas Steinberg és Vashegyi György. Mostanra a világ első tíz intézménye közé sorolják a magyar Zeneakadémiát, hiszen egy nemrég Kínában megrendezett világméretű konferenciára összesen tíz intézményt hívtak meg az egész világról, ahol a három európai között mi lehettünk az egyik. November 13–15. között pedig mi rendezhettük meg az Európai Zeneakadémiák Szövetségének éves közgyűlését, amin a világ minden tájáról összesen négyszáz rektor vett részt, akik nagyon elismerően nyilatkoztak mind a szakmai programok, mind pedig a rendezés körülményeinek színvonaláról. Az egyik fő tematika épp a zenészek jövőbeni életpályamodellje volt, és nagyon jó volt látni, mennyire nyitottak a fejlesztéseinkre.

Emellett pedig a koncertprogramok is nagyon népszerűek lettek az elmúlt évben.
V. A.: Szeretnénk azt elmondani a zenei programjainkkal, amit az oktatásban a megújulással és egyben a régi hagyományok visszacsempészésével képviselünk. Egyedülálló újdonság, hogy éves és nem évados bérleteket jelentetünk meg, vagyis a teljes 2015-ös évre adunk bérletprogramot, ami könnyebben áttekinthető lesz a közönség számára. Megtartva azokat a programokat, melyeket az elmúlt évben talán már megszoktak, mint például a Zenekar a központban, a Kamarazene nagyteremre, a Tehetség kötelez vagy a Lisztkukacok akadémiája sorozatunkat, újabbakat emelünk be, mint a már említett Összkiadást vagy a Négyszer négyest, amelyben legkiválóbb kvartetteknek adunk otthont. Ahogy a programfüzetünkön is olvasható, szeretnénk a zenét karnyújtásnyi közelségbe hozni az emberekhez.


vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor