Impresszum | Előfizetés  
  2024. március 28., csütörtök
Gedeon, Johanna

 
 
Nyomtatható változat
Interjú
„Erősen hiszek az emberi jóságban”
2017-04. szám / Jónás Ágnes

Különleges zenés utazást ígér Szűcs Gabi énekesnő és zenekara, valamint Hegedűs D. Géza, a Vígszínház színművészének estje a Zsidó Művészeti Napokon május 10-én a MOM Kulturális Központ színháztermében. A naplórészletekkel, versekkel és monológokkal átszőtt,
Shoo Shoo Baby című produkció keretében a hitleri Németországban betiltott swing, az „amerikai zene”, a hazáját és annak politikáját megtagadó Marlene Dietrich, a zsidó származásuk miatt elüldözött írók, költők, művészek és előadók idéződnek meg. Az izgalmasan füstös hangú, örök optimista Szűcs Gabival beszélgettünk.

Hegedűs D. Gézával közös koncertestetek a Shoo Shoo Baby címet viseli. Milyen többletjelentés húzódik meg mögötte?
Sz. G.: Ez egy legendás Andrews Sisters-dal címe. „Shoo shoo baby” – ezt dúdolták, ezzel nyugtatgatták gyermekeiket az otthon maradt anyák, akiknek férjük a fronton harcolt a második világháborúban. Eredetileg vidámabb témában, búfeledtető swingben gondolkodtunk: azon amerikai sztárénekesek és művészek utazásaira kívántuk felfűzni a koncepciót, akik a frontra vonuló katonákat szórakoztatatták kan­ti­nok­ban vagy szabadtéri színpadokon. Később rájöttünk, hogy nem ragadhatunk le az amerikai haditengerészet, a gyalogság és a hollywoodi sztárok világánál – át kellett helyezni a hangsúlyt Európára, Magyarországra is.

Vagyis képzeletbeli utazásra hívjátok a közönséget, megidézitek az 1940-es éveket.
Sz. G.: Méghozzá New Yorktól Hollywoodig, Brüsszeltől Párizsig, Berlintől Budapestig, a Casablanca című filmtől és az Andrews Sisterstől Marlene Dietrichen át a magyar slágerekig. A swing, a sanzon, a kuplé legfényesebb korszaka volt ez az időszak, mialatt a világ a legborzasztóbb hat évét élte.

Zenés és prózai korrajz – olvasható az est ajánlójában, vagyis a dallamok mellett a próza is főszerephez jut. Mi alapján válogattatok szövegeket a repertoárba?
Sz. G.: Megható, vicces és a korszak szürreális voltát megmutatni képes szövegeket válogattunk. A dalokhoz fűzött irodalmi kommentárokon keresztül idézzük meg a nyomasztó és félelmetes korszakot. A frontra induló, még vidám katonák világától indulunk s jutunk el a szögesdrótokig. Muszáj érintenünk a holokausztot is, de pozitív befejezést ígérünk. Először összeírtam azokat a dalokat, melyekről azt gondoltam, mindenképp el kell hangozzanak egy ilyen zenés körutazás keretében. Gézát is erre kértem, aki az első megbeszélésre negyven szöveggel érkezett; Máraitól Örkényig, Bächer Ivántól Radnótiig, Thomas Manntól Klaus Mannig minden volt nála. Jómagam Szép Ernő szövegeihez ragaszkodtam nagyon, Géza pedig Radnóti À la recherche című verséhez. Naplórészletek, versek, cikkek, monológok, Királyhegyi Pál Első kétszáz évem című önéletírásából kiragadott, általunk előadott jelenet, Géza narrációi, Bóbis László táncos-koreográfus, a Savoy Garden Táncstúdió, valamint a jazz-zenekarom teszik teljessé a történelmi tablót.
hirdetés


A szervezők „boronáltak össze” benneteket, vagy már eleve Hegedűs D. Gézában gondolkodtál?
Sz. G.: Tudtam, hogy egy ilyen magas színvonalú produkcióhoz olyan partnerre lesz szükségem, aki nemcsak kiválóan narrál és énekel, de gyönyörűen kelti életre a 20. századi költők verseit is, nem mellesleg jártas a korszak irodalmában és művészetében is. Géza ilyen. A fesztivál szervezőivel szinte egyszerre mondtuk ki a nevét. Húszéves korom óta ismerem őt, énekesi pályám elején ugyanis néhány évadot a Vígszínházban töltöttem táncosnőként. A Koldusoperában dolgoztunk együtt, azóta kölcsönösen figyelemmel követjük egymás pályafutását.

Egyébként miért tartod fontosnak, hogy a nevedet add a programsorozathoz?
Sz. G.: A Zsidó Művészeti Napokat a művészeti ágak sokszínűsége, magas színvonalú produkciók és neves előadók fémjelzik. Nem az ideológia az, ami ösztönöz ilyenkor – társakat és témát keresek, hogy a jó ügyet szolgálhassam. Három évvel ezelőtt nem zsidó művészként kaptam először lehetőséget a Zsidó Nyári Fesztivál szervezőitől első szólólemezem bemutatására, melynek keretében Amy Winehouse legismertebb dalait swing átiratban szólaltattam meg. Sok minőségi programsorozat van ugyan hazánkban, de kevés az ennyire egyedi, erős koncepcióval rendelkező. Büszke vagyok arra, hogy a fellépők közé tartozhatok, s hogy Vadas Vera főszervező ismét bizalmat szavazott nekem, és vevő volt az ötleteimre.

A Zsidó Művészeti Napok minden évben közös emlékezésre hív. Jó lehetőség e pár nap arra is, hogy megálljunk egy kicsit, és toleranciára intsük önmagunkat. Szerinted eljöhet egyszer az az idő, amikor különböző vallású és nézetű emberek békében megférnek végre egymás mellett?
Sz. G.: Eleve optimista ember vagyok. Noha tisztában vagyok azzal, hogy a gonoszság alapvető emberi tulajdonság, mégis erősen hiszek az emberi jóságban, valamint abban, hogy minden szörnyűségnek vége szakad egyszer, s hogy a rossz felett előbb-utóbb győzedelmeskedik a jó. Nem véletlen, hogy a Shoo Shoo Baby estet nem drámai hangulatban fejezzük be – muszáj feloldozást adnunk, hiszen nem küldhetünk senkit haza szomorúsággal a szívében.


vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor