Interjú Elmerülve a komolyzene energiaáramlataiban 2017-04. szám / Pavlovics Ágota
Csíkszentmihályi Mihály, magyar származású pszichológustól tanultuk meg a flow, az áramlat fogalmát. Ezt a különösen gazdag jelentéstartalmú szót választotta a Pannon Filharmonikusok 2017/18-as évadának mottójául. Horváth Zsolt igazgatóval elsősorban a zenekar következő évadjának budapesti hangversenyeiről beszélgettünk.
Gratulálok, igazi telitalálat a mottó – energiaáramlás –, amellyel 2017/18-as bérleteiket ajánlják a közönségnek.
H. Zs.: Graf Orsolyát, a marketingesünket illeti a dicséret, ő javasolta. A Pannon Filharmonikusok kreatív team-munkában dolgozik. Nálunk a marketing és a jegyeladás közé nem lehet egyenlőségjelet tenni. 2003 óta, amióta én töltöm be az igazgatói posztot, sok mindent változtattunk, és úgy látom, mára követőink is vannak. Két évre előre dolgozunk, és igyekszünk minden információt integrálni, ami a zenekar viselkedését jellemzi. Tudnunk kell a közönségünk elvárásait, ismernünk kell az új generációk, a fiatalok életmódjának bennünket is érintő elemeit. Valójában, amit csinálunk, alkalmazott tudomány. A nálunk folyó csapatmunka bővebb és szélesebb, mint a zene. Amikor az utolsó simításoknál tartunk, és szlogent keresünk egy évadhoz, nemcsak ráakasztunk egy nevet, hanem az a fantasztikus dolog áll elő, hogy a kiválasztott mottóról kiderül, a program lelkéből fakad, önazonos. Ahogy idén is történt. A kreatív tervezési folyamat végén úgy éreztünk, nincs más szó, ami jobban kifejezi programunk lényegét, mint a flow. Azok a fantasztikus sikerek, amelyekkel szerénytelenség nélkül büszkélkedhetünk, ezeknek az inspiratív folyamatoknak az eredményei. Az gondolom, hogy a Pannon Filharmonikusok bérletei is ezt a friss szemléletet tükrözik.
Sokféle bérletet kínálnak, sajnos mi csak a budapesti sorozat hangversenyeire vagyunk kénytelenek szorítkozni.
H. Zs.: A kezdetektől természetes törekvésünk volt, hogy Budapest zenei életének részesei legyünk. Az, hogy a fővárosban is megmérettesse magát a zenekar, erős inspiráció volt. Ma már otthon vagyunk Budapesten, és változatlan célunk, hogy unikálisat mutassunk. Olyan rendkívüli muzsikusokat hozunk a fővárosba, akikkel a budapesti közönség is csak ritkán találkozhat. Ami a technikai változásokat illeti, tavaszi budapesti sorozatunk 5 koncertjét most az egész évadban szétterítjük. A szeptemberben induló Pannon-bérlet hangversenyei szokás szerint a Müpa Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermében lesznek. Nem kis büszkeség számunkra, hogy a zenekar Müpa-sorozata köré az évek során rajongótábor alakult.
Menjünk végig a Pannon-bérlet öt koncertjén. Mitől lesz különleges az első?
H. Zs.: A szeptember 29-i koncert címe Szláv kaleidoszkóp, és a címéhez híven nagy szláv zeneszerzők művein keresztül keresi a szláv lélek titkait. A Dmitrij Boriszovics Kabalevszkij, Pjotr Iljics Csajkovszkij és Antonín Dvorák műveiből összeállított műsor szólistája a kitűnő hegedűművész, Benjamin Schmid, a karmester pedig Bogányi Tibor lesz. Benjamin Schmid szoros kapcsolatot ápol a Bécsi Filharmonikusokkal, a salzburgi Mozarteum professzora, mesterkurzusokat tart a Berni Főiskolán. A 2016/2017-es és a 2017/2018-as évadban a Pannon Filharmonikusok rezidens szólistája. A kiváló muzsikus mára összeforrt a zenekarral.
A második, novemberi koncert címe Az élet és a halál táncai, mit fed a cím?
H. Zs.: A Bartók Béla, Liszt Ferenc, Richard Strauss, Claude Achille Debussy műveiből összeállított est karmestere Cristian Mandeal, a szólista a Pannon Filharmonikusokkal rendszeresen koncertező zongoraművész, Bogányi Gergely. Az est a mozgásról és az organikusságról szól az élet statikusságával szemben. | hirdetés
|
|
2018. február 23-án kerül sor a Kontinenseken át című koncertre.
H. Zs.: A februári koncerten elhangzó darabok: John Adams húsz éve bemutatott Short Ride in a Fast Machine című műve, Samuel Barber Hegedűversenye és két részlet Szergej Prokofjev Rómeó és Júlia című opusából. Barber művét szeretném kiemelni több okból is. Az első, hogy a Pannon Filharmonikusok a szokásosnál többet foglalkozik angolszász művekkel. A ritkán hallható Barber Hegedűverseny egy óriási folyam, nehéz darab, de ha engedjük, hogy magával ragadjon, beszippant, és a nagy rácsodálkozás után elmerülhetünk benne. A mű szólistája Baráti Kristóf, napjaink egyik legkeresettebb hegedűművésze. A koncert karmestere Gilbert Varga, aki igazi világsztár, csodálatos maestro.
A tavasz kezdetéhez jól passzoló Ereje teljében című hangversenyükre március 23-án kerül sor.
H. Zs.: A cím Elgar pompás Győzelmi indulójára és az idehaza kevéssé ismert, 20. századi brit zeneszerző, William Walton Gordonkaversenyére éppúgy igaz, mint Rimszkij-Korszakov Seherezádéjára. Az est érdekessége, hogy Walton Gordonkaversenyét ezúttal Várdai István játssza, aki szintén a szó valódi értelmében világsztár, és december óta egy ritkaságon, egy 1673-as Stradivari-csellón játszik. Walton nehéz, ám rendkívül inspiráló művét korábban egy japán hegedűművésznő tolmácsolásában hallhatta a közönség. Az est karmestere, Bogányi Tibor, aki 2017/2018-től a hetedik évadát tölti a Pannon Filharmonikusok vezető karmestereként. Nemzetközi hírnevét a Turkui Szimfonikus Zenekar vezető dirigenseként alapozta meg, gordonkaművészként itthon és külföldön is rendszeresen koncertezik.
A bérlet záró koncertje csupa „G”.
H. Zs.: Valóban, hiszen a jövő májusi műsorban két G-dúr, szünet után pedig egy g-moll mű szerepel. Grieg Holberg-szvitje rendkívül népszerű. A G-dúr zongoraverseny viszont már Ravelé, és persze a kitűnő horvát zongoristáé, Dejan Lazicé. A művész remekül illeszkedik a bérletsorozat szólistái közé, mindannyian negyven év körüliek. A második rész különleges ősbemutató lesz. Grieg g-moll vonósnégyesét Vass András karmester saját átiratában dirigálja. Nagy szeretettel ajánljuk koncertjeinket, miközben készülünk, folyton bizsereg az ujjunk. Türelmetlenül várjuk, mikor kezdhetünk már hozzá.
|
vissza |
|
| |