Budapesti Tavaszi Fesztivál Liszt, a zongoraművészet és a húsvét jegyében
2018. Április 12. / Jónás Ágnes

Mások mellett Yuja Wang, Várdai István és Frankl Péter, az Orfeo Kamarazenekar és a Purcell Kórus, Walter Kobéra és a Neue Oper Wien, valamint a berlini FAMILIE FLÖZ társulat előa­dásaival, munkáival is találkozhat a közönség a 38. Budapesti Tavaszi Fesztiválon (BTF), amely
mintegy 40 helyszínen több mint 150 programmal várja az érdeklődőket március 30. és április 22. között. A háromhetes kulturális és szellemi értékeket közvetítő rendezvénysorozat Káel Csaba szerint komoly szerepet tölt be a nemzetközi kulturális turizmusban, a legigényesebb vendégkört képes Magyarországra vonzani, s az utóbbi években tulajdonképpen az európai prémium fesztiválok nyitórendezvényévé lépett elő. A Müpa vezérigazgatójával, az Operatív Testület elnökével misszióról és a 2018-as tematikáról is beszél­gettünk.

Hogyan foglalható össze a Budapesti Tavaszi Fesztivál küldetése?
K. Cs.: A fesztivál az elmúlt években igazi városfesztivállá nőtte ki magát, a magyarországi kultúra esszenciáját adja a látogatóknak, év­ről évre újabb alkotóknak és kulturális műhelyeknek nyújt le­he­tő­sé­get, s minden műfajban kínál olyan produkciókat, bemutat olyan mű­vé­sze­ket, melyek/akik mind a hazai, mind pedig a külföldről érkező kö­zön­ség számára is izgalmasak lehetnek. A Budapesti Tavaszi Fesztivál – akárcsak a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál – komoly szerepet tölt be a nemzetközi kulturális turizmusban, a legigényesebb vendégkört képes Magyarországra vonzani, ráadásul a kormányzattal és a fővárossal kötött finanszírozási megállapodás révén szilárd ala­pok­ra került a pénzügyi helyzete is, létrejöhetnek fontos kulturális értékeket közvetítő produkciók. A BTF tulajdonképpen az európai fesztiválszezon nyitórendezvényévé lépett elő azzal, hogy március utolsó napjaiban startol és áprilisban is tart, és szinte közvetlenül utánunk kezdődik a Prágai Nemzetközi Tavaszi Fesztivál és a Bécsi Ünnepi Hetek.

Tavaly a fesztivál egyik legfontosabb témája a százötven éve megkötött kiegyezés volt, illetve csatakoztak a Kodály születésének 135., halálának 50. évfordulója kapcsán meghirdetett Kodály-emlékévhez is. Idén milyen tematikára fűzik fel a rendezvényeket?
K. Cs.: Liszt Ferenc alakja és életműve minden évben központi szerepet tölt be a fesztiválon, s mivel az idei BTF nagypénteken kezdődik, Liszt monumentális oratóriuma, a Szent Erzsébet legendája nyitja meg az eseménysorozatot a Nemzeti Filharmonikusok előadásában. A címszerepet a Kolozsvári Operából induló, a NewYork-i Metropolitan színpadán már bizonyított Kele Brigitta alakítja, mellette pedig Albert Pesendorfer lép pódiumra. Liszt előtt tiszteleg a hazai klasszikus zene új generációjának négyrészes, Liszttől Bartókig című hangversenysorozata, mely a 19. századi zeneszerző-zongoraművész 20. századi modernizmusra gyakorolt hatását tárja fel. Húsvét vasárnap az Orfeo Kamarazenekar és a Purcell Kórus Telemann Jézus feltámadása és mennybemenetele című darabját játssza, de húsvéti tematikával készül a Várkert Bazárban a PONT Fesztivál is. A nemzetközi zongoracsillagok különösen erős pontját jelentik a 2018-as programnak: Martha Argerich, Yuja Wang, Yefim Bronfman, Rudolf Buchbinder, Frankl Péter és Farkas Gábor is fellép szóló-, kamarazenekari és nagyzenekari koncerteken. Kiemelt figyelmet szentelünk a száz éve született amerikai zeneszerző-karmester, Leonard Bernstein életművének is: az A Quiet Place-t Walter Kobéra vezényli a Neue Oper Wiennel közös produkcióban a Müpában április 9-én és 10-én, április 21-22-én pedig Kovalik Balázs rendezésében látható Hasse Artaserse című operája.
Mit ígér a Müpa a könnyűzenét illetően, és milyen programokkal várja a színház és a könnyűzene iránt ér­dek­lődőket?
K. Cs.:Idén áprilisban tölti be ötvenedik életévét a Kossuth-díjas énekes-dalszerző, Ákos, aki ezzel egy időben ünnepelheti pályafutása kezdetének harmincadik évfordulóját. Április 10-én Látnokok, költők, csavargók címmel látható-hallható Hobo műsora a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben, a zenei betéteket többek között Shakespeare, József Attila, Tom Waits és Bob Dylan művei fűszerezik. Két éve a CAFe Budapest egyik szenzációja volt a berlini FAMILIE FLÖZ Infinita című előadása – a társulattól ezúttal a Hotel Paradiso című, alpesi thrillerként aposztrofált előadást láthatja a magyar közönség, amely 2015-ben elnyerte az Edinburgh Fringe Festival „SOLDOUT” díját.

Végezetül tehát elmondható, hogy külföldi és hazai művészeknek egyaránt rangot jelent fellépni a Bu­da­pes­ti Tavaszi Fesztiválon.
K. Cs.: Igen. Nem túlzok, ha azt mondom, hogy bármelyik ország büszke lehetne egy ilyen fesz­ti­vál­programra, szépen felzárkóztunk a nagy európai fesztiválok színvonalához. Évről évre szélesedik a közönségbázisunk, és jó látni, hogy a fáradozásaink egyre több és szebb gyümölcsöt teremnek. Fellépők, szervezők és közönség együtt alkot közösséget – itt a helyünk.