Olyan, mint az aszú, évről évre jobb
2018. november 16. / Pavlovics Ágota

A Pannon Filharmonikus Zenekar (PFZ) 2018/19-es évada ismét felejthetetlen élményeket ígér a közönségnek. A Kodály Központ rezidens zenekaraként hangversenyeikkel a komolyzenével most ismerkedőktől az igazi zeneértőkig mindenkit megszólítanak. Napjainkra a Pannon Filhar-
monikusok országos és nemzetközi szinten jegyzett, magas szakmai színvonalon játszó együttessé ért. Mint az aszú, évről évre jobb. A változás elsősorban a zenekar vezető karmestere, a környezetében lévőket szélvészként magával ragadó Bogányi Tibor nevéhez köthető, akivel mindig inspiráló élmény beszélgetni.

Nyolcadik évadát kezdi a Pannon Filharmonikusokkal, és nyolc kon­cer­ten vezényel a 2018/19-es évadban. Évadnyitó koncertjük műsor-összeállítása, Mahler Titán című műve, az évad elnevezésére utal. Hol tart ma a zenekar, hogy érzi magát az élükön álló vezető karmester?
B. T.: Azt érzem, hogy a fejlődésünk folyamatos, és ez meg­mu­tat­ko­zik a művekben is, amelyeket ebben az évadban játszunk. Érett, ki­fi­no­mult muzsikálás jellemzi a zenekart, amit én is egyre jobban élvezek. A nyolcadik év ajándék év, úgy érzem, van még tovább, egyre magasabbra jutunk.

Hogy állítják össze a koncertek műsorát?
B. T.: Röviden: 20 év tapasztalata, sok újítás, olykor kísérletezés. Bő­veb­ben: Nyolcadik évadomat kezdtem a Pannon Filharmonikusokkal, tudom, mit szeretnek a zenekar rajongói, mit tartanak jónak, ismerem az igényeket. A PFZ tizenhárom éve ad koncertsorozatot a Müpában, így szabad kezünk van a műsor összeállításában. A budapesti bérletben öt hangversenyen találkozik velünk a közönség, így klasszikus összeállítású és rendhagyó programokat is előadhatunk. Nem szeretem a csak hagyományos módon felépített esteket, ezért szokatlan pá­ro­sí­tá­sokkal, ritkán hallható darabokkal is a közönség elé lépünk. Végül, de egyáltalán nem utolsósorban kiváló szólistákkal játszunk, akikkel remekül működik az energiaáramlás. A Müpában november 30-án egy Men­delssohn- és egy Bruckner mű lesz műsoron, a közönség csodára számíthat.

A Müpa-koncert szólistája a testvére, Bogányi Gergely zongoraművész. Mit jelent az ön számára, amikor egy koncerten a testvére a zenekar szólistája?
B. T.: Semmi különöset nem jelent, hogy a testvérem lesz a szólista. Sok hangszeres művésszel is kialakul zenei testvériség, másokkal pedig nem. Zenei testvérem például a világhírű orosz zongoraművész, Andrej Gavrilov. Van, amikor két vértestvér sem tud együtt dolgozni, máskor, mint például mi a virtuóz orosz pianistával, zenei testvérek vagyunk. Gergővel, a testvéremmel persze más a helyzet. Másfelé indultunk, ő a zongora, mi több, a saját zongora kifejlesztése mellett tette le a voksát, én a csellóval, majd a kar­mes­terség­gel köteleztem el magam. Örülök, hogy megint együtt fogunk muzsikálni, mert már régen nem volt közös koncertünk.

A koncert Mendelssohn g-moll zongoraversenyével kezdődik, amelyet számos előadó előadásában is­me­rünk. Ön mit gondol a szerzőről és a műről?
B. T.: A korai német romantika virtuóz zeneszerzője, Mendelssohn született zseni volt. Jó családi kö­rül­mé­nyei­nek köszönhetően már 16 éves korában zenekara volt. I. zongoraversenyére a legtalálóbb kifejezések az őt egyébként is jellemző pörgés, vidámság, könnyed dallamosság.
A koncert második részében Bruckner 5. szimfóniáját játsszák, ami erős kontraszt, a hangverseny első ré­szé­hez képest.
B. T.: Bruckner szintén a német romantika zeneszerzője, zenéje sok éve foglalkoztat, ő az egyik kedvenc zeneszerzőm. Saját nyelve van, két akkordból felismerhető. Gyakran hasonlítják a muzsikáját Mahler zenéjéhez. Kilenc szimfóniát írt, ezeket több alkalommal vezényeltem a világ számos pontján. Itthon két évvel ezelőtt a 8. szimfóniát játszottuk, most pedig az 5. szimfónia hangzik majd el. A mű a Brucknert annyira jellemző filozofikus, mély érzelmeket közvetítő zene, legvallásosabb része az Adagio. Bruckner zenéhez való vallásos közelítése számomra lenyűgöző.

Karmesterként kétségtelenül rajta hagyta keze nyomát a PFZ-n. Felismeri, ha meghallja valamelyik közös felvételüket, hogy ez a hang az önök hangja?
B. T.: Ez egy érdekes játék, van, amikor rögtön felismerem, hogy ez a Pannon Filharmonikusok, és én dirigálok, máskor csak több hosszabb részlet árulja el számomra, hogy a mi lemezünket hallgatom. Függ a körülményektől is, például ha úton vagyok, és autóban hallgatok rádiót, nem tökéletes a hangminőség.

Sokat vezényel itthon is, melyek azok a koncertek, amelyeket a közeli jövőben itthon vagy külföldön kü­lön­le­ges kíváncsisággal vár?
B. T.: Pécsett, a Kodály Központban az október 31-i Verdi Requiemet, a november 30-i koncertet a Mü­pá­ban, külföldön pedig a Pori Sinfonietta zenekart, az új finn zenekaromat, amelyet első alkalommal fogok vezényelni a Musiikkitalóban (Helsinki Zeneház).

Dióhéj
Szeptembertől kapható a Pannon Filharmonikusok két új lemeze, a felvételek 2016 telén és 2017 őszén készültek. A felvételek a Gramola kiadó és a német Oehms Classics kiadó gondozásában jelentek meg, melyek közül az utóbbit a hónap lemezének is megválasztotta a kiadó. A lemezeken Bartók, Csajkovszkij és Dvorák művei hallhatók, a szólista a világhírű osztrák hegedűművész, Benjamin Schmid, aki évek óta dolgozik a PFZ-vel, a karmester Bogányi Tibor.