Sok-sok kortárs klasszikus zene és jazz, meg egy kis barokk
2019. Április 05. / Pavlovics Ágota

Fekete-Kovács Kornél, a Modern Art Orchestra (MAO) művészeti vezetője, szólistája, vezetője. 2006-ban alakította meg a Fekete-Kovács Quintetet. Effected nevű formációjával szabad, im­pro­vi­zatív zenét játszik. Zeneszerzőként egyformán meghatározóak rövidebb lélegzetű és egész estés,
jazz nagyzenekarra írt kompozíciói, átiratai. A szimfonikus zenekari hangzást és a jazzt ötvözi, nem akár­mi­lyen sikerrel. A kiváló muzsikussal március végén bemutatásra kerülő Foundations című művéről, a MAO lemezeiről és közelgő koncertjeiről beszélgettünk. ­

Március 27-én a Müpában mutatják be Foundations című egész estés darabját, melyet a jóga filozófiája inspirált. Mit tudhatunk róla?
F.-K. K.: Közel négy éve, hogy elkezdtem magam beleásni ebbe a témába. A jóga spirituális része már korábban is érdekelt, de ter­mé­szetesen az ászanák gyakorlása nem elválasztható ettől. Ha elmélyül az ember a jóga filozófiájában, egyre több ajtó tárul fel, amelyeken nem lehet nem bemenni. Laikusként a jóga gyakorta azonosításra ke­rül a furcsa testhelyzetekbe való tekeredéssel vagy egyfajta „kis­ma­ma­tor­ná­val”, de ez nagyon másról szól. A jóga az egység önmagaddal és a környezeteddel. Patandzsali, aki a Jógaszútrákban pontokba szedve jegyezte fel ezt a rendszert, a jóga nyolc ágának első két tagjában, a Jámákban és a Nijámákban foglalta össze a „jógikus” lét alapvető sza­bá­lyait, amelyek a követendő emberi viselkedésre és gon­dol­ko­dás­ra vonatkoznak. A kétszer öt pontból álló rendszer alapvetései sok tekintetben hasonlítanak a más kul­túr­kö­rökben megfogalmazott alapelvekre, például olyan fogalmakat ír le, mint az igazmondás vagy az erőszakmentesség. A tíz pont tíz zenei tételként szólal meg Foundations című darabomban. A darab megszólaltatásában a Modern Art Orchestra nagy szerepet játszik majd, de hasonlóan fontos jelenléte lesz a szólistáknak is. Dés András elsősorban elektronikus ütőhangszereken, Fenyvesi Márton gitáron és más kütyükön játszik majd. Szalai Péter ütőhangszeres, az indiai muzsika egyik legmélyebb ismerője az országban. A tételeket strukturált improvizációk kötik össze, amely formát több lemezemen is nagy sikerrel alkalmaztam már. Dramaturgiai szempontból nagyon fontos, hogy sajnos a zene nem eléggé egzakt kifejezési forma ahhoz, hogy bizonyos üzeneteket pontosan tolmácsoljon. Ebben lesz majd segítségünkre a rendkívül sokoldalú Harcsa Veronika, aki ének- és beszédhangján fogja megerősíteni a mondanivalót. Nagy szerencsémnek tartom, hogy Szakcsi Lakatos Bélával viszonylag sokat játszom együtt az utóbbi években. Játéka lenyűgöz, és a műfajok közötti átjárás nagy mesterének tartom őt. A kortárs klasszikus és jazz-zene határait feszegető szólójának ágyaztam meg a darab egy pontján. Nagy kíváncsisággal várom, hogy mi jut majd eszébe.

Aki nem jut el a március 27-i koncertre, mikor ismerkedhet meg ezzel a különleges darabbal?
F.-K. K.: Biztosnak az látszik, hogy nyáron a Művészetek Völgyében, a Harcsa Veronika udvarban az egyik este műsora a Foundations lesz.

A MAO Plays Contemporary Music című CD több szempontból is figyelemre méltó. Tíz évvel ezelőtti felvételek is vannak rajta, így az elmúlt években elhunyt két jazz-zenész, Mohay András és Varga Gábor játéka is hallható rajta, akik emléke előtt tiszteleg.
F.-K. K.: A lemezen lévő zenék zömét valóban tíz évvel ezelőtt rögzítettük. Azt gondoltam, nagyobb publicitást kell kapjon az anyag, mint megjelenése idején, ráadásul nem voltam teljesen elégedett az akkori válogatással. Az elmúlt 10 év alatt rengeteg dolog történt, magam is egészen máshol járok most, mint akár fél évvel ezelőtt. Néhány újabb felvétellel is kiegészítettük a lemez anyagát, különböző idők különböző felvételei teszik kerekké az albumot.
Évek óta inspirálják magyar kortárs művek létrejöttét, melyeket szerzői esteken mutatnak be. A sorban az utolsó február 17-én Ávéd János The Fruit of the Spirit című lemeze volt, melyet a Modern Art Orchestrával és két vendégével mutatott be. Ki lesz a következő?
F.-K. K.: Április 27-én Cseke Gábor Beat in Space című lemezbemutató koncertjével, egyben szerzői estjével folytatódik a sor, az est szokás szerint a BMC nagytermében lesz.

Éppen egy éve mutatták be Tizenöt magyar parasztdal – Bartók Béla művét játssza a MAO című lemezüket. Úgy tűnik, nagy szerelem ez a projekt. Hogy változtak önben a bemutató óta az anyaghoz kötődő érzések?
F.-K. K.: Nagyon organikus dolog zenésznek lenni. A darab premierje 2017 júniusában volt, és ugyanebben az évben novemberben vettük lemezre az anyagot. Már a felvételkor is másként játszottuk, de 4 hónap elteltével, Bartók születésnapján két bemutató előadásunk is volt, melyeken teljesen más dolgokat hallhatott a közönség. Ahányszor beleengedi magát az ember egy zenei anyagba, annyiszor más dolgokat vél fontosnak, illetve kevésbé fontosnak.

Hol hallhatjuk önöket a közeli jövőben?
F.-K. K.: A Fekete-Kovács Quintet – tagjai Ávéd János, tenorszaxofon; Cseke Gábor, zongora; Horváth Balázs, bőgő; Csízi László, dob – március 29-én a Budapest Jazz Clubban ad koncertet. A lemezbemutató koncerten a Magyar Állami Operaházban 2016 júniusában bemutatott Henry Purcell-opera, A Tündérkirálynő adaptációjához készült átirataimat játsszuk majd. Almási-Tóth András, az opera rendezője felkérésére kilenc átiratot készítettem, a rövid átkötések most bővebben kibontott formában, aktualizálva szólalnak meg. A barokk és a jazz találkozásával készült művet novemberben ismét műsorra tűzi az Operaház. Hasonlóan izgalmas feladat Monteverdi Poppea megkoronázása című operája, amelyet Bella Máté zeneszerző képzelt el úgy, hogy a jazz-kvintett szerves része a produkciónak. Az opera bemutatója októberben lesz az Eiffel Műhelyházban. Két turné is esedékes még az évben a MAO-val; az egyiken a Miklósa Erikával készült produkciónkkal vidéki városokba készülünk, a másikon országos koncertkörútra Szabó Balázs Bandájával, akikkel tavaly a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon nagy sikerünk volt.