A komolyzenével rengeteg szépséget lehet átadni
2020. november 06. / Nagy Klaudia

A Concerto Budapest Magyarország egyik vezető nagyzenekara, történelmi múlttal és a fiatal zenészek dinamizmusával. Egyéni hangzásával új színt hozott a magyar zenei életbe, rendszeres
külföldi turnéi nemzetközileg is ismertté tették. December végéig több izgalmas koncerttel örvendezteti meg a közönséget, november 28-29. között pedig megrendezésre kerül a Beethoven-napok Fischer Annie tiszteletére. Környei Zsófiával, a Concerto Budapest koncertmesterével a közelgő koncertekről be­szél­gettünk.

Az idei Velencei Televíziós Fesztiválon Arany Oroszlánnal jutalmazták a Concerto Budapest koncertfilmjét. Gondoltad volna, hogy ekkora sikert ér el?
K. Zs.: Egyáltalán nem számítottunk rá, hogy a világ ennyire ér­dek­lő­dik a működésünk és a komolyzene iránt. Hatalmas dolog, hiszen felis­merték, hogy komolyzenével mennyi szépséget és jót lehet átadni az embereknek. A koncertfelvétel Szabó Stein Imre rendezésével egy 2019-es hangversenyen készült, a Concerto Budapest és a Kremerata Baltica közös fellépésén, ahol szólistánk Gidon Kremer volt. Együtt­mű­kö­désünk jóval régebbre nyúlik vissza, külföldi vendégszereplések, nagy sikerű koncertek állnak már mögöttünk. Mindig inspiráló és motiváló nagyszerű muzsikustársakkal játszani együtt, nem is be­szél­ve egy olyan szólista ikon esetében, mint Gidon Kremer.

Koncertmesterként rengeteg dolgod lehet, pontosan milyen feladataid vannak?
K. Zs.: A koncertmester a karmester utáni első ember, az első he­ge­dű­szólam vezetőjeként felügyelem az egész zenekart. Felkészítem a saját szólamomat, szólampróbákat tartok, tanácsaimmal igyekszem segíteni a többi kollégám munkáját. Fontos a hangolás, a zenekari beosztásokra is rá kell néznem, hogy mi lenne a lehető legideálisabb felülés. Én képviselem a zenekart a karmester vagy vendégkarmester felé, ami fordítva is igaz, hiszen a karmester kéréseit is próbálom mutatni a többiek felé, hegedülés közben. Természetesen a koncertmesteri szólókat is nekem kell eljátszani, és kisebb kamarazenekari darabokban a karmestert helyettesítve vezetni a zenekart. Eléggé összetett feladat.

November 8-án lép fel Boris Berezovsky orosz zongoravirtuóz. Mitől lesz különleges az együttműködés?
K. Zs.: Boris Berezovsky többször volt már vendégünk, a novemberi koncertünk különlegessége, hogy karmesteri segítség nélkül lépünk újra színpadra. Koncertmesterként itt a karmester feladatát is ellátom hegedülés közben, összefogom, segítem a nagyzenekart a szólista követésében. Ezen a koncerten is a kamarazenélés áll a középpontban. Itthon kevés alkalommal szólal meg kamarazene és nagyzenekari produkció egy koncerten. A koncert első részében Brahms nagyszabású remekművét, az f-moll zongoraötöst fogjuk előadni a Keller Quartett közreműködésével. A kvartettben vezető karmesterünk, Keller András, Homoki Gábor és Fenyő László mellett én játszom a második hegedűszólamot. Az est hátralévő részében Liszt A-dúr és Esz-dúr zongoraversenye csendül majd fel. A versenyműveknél a szokásostól eltérően Berezovsky beül a zenekar közepére, szemben a közönséggel, hogy minden szólamvezetőt jól lásson, mi pedig nagy odaadással és figyelemmel próbáljuk követni. A karmester nélküli játék aktivizálja a zenekart, olyan érzés, mintha a szólista a zenekar minden tagjával kamarázna. A tavalyi nagy sikerű közös koncertünk óriási élmény volt mindannyiunk számára.

A kamarazene a Beethoven-napokon is fontos szerepet kap, fellép Anthony Marwood brit hegedűművész, Jevgenyij Koroljov zongoraművész, Perényi Miklós gordonkaművész, Balázs János zongoraművész, valamint a Hungarian Quartet. Impozáns névsor.
K. Zs.: Régi szándékunk volt megmutatni, hogy a zenekari zenélés és a kamarazenélés nem esik annyira távol egymástól, mert a mi zenekarunkban nem az a helyzet, hogy a karmester int, a zenész pedig játszik, hanem a zenész és a karmester is együtt él a szólistával és a darabbal. Úgy tudnám legjobban megfogalmazni: mindenki ugyanazt a darabot játssza. A Concerto Budapest vezetője, Keller András a Keller Quartettből, kamaramuzsikusként érkezett hozzánk, ahogy nagyon sok kollégám és én is különböző kamaraegyüttesek tagjai, vezetői vagyunk. A kamarazenei hozzáállás és egyedi hangvétel jellemzi zenekarunk játékát, rendkívüli alapossággal dolgozunk, hogy amikor kiállunk a színpadra, már csak a közös zenélés öröme maradjon.

Milyen tematika alapján válogatjátok ki, mely műveket adjátok elő a Beethoven-napokon?
K. Zs.: Általában Keller András zeneigazgatónak van egy alapkoncepciója, de Beethoven minden darabja egyedi hangvételű remekmű, bármely párosításban felemelő élményt nyújt.

December 12-én Kovács János karmester vezényletével felhangzik a legismertebb Beethoven-szimfónia, az Örömóda.
K. Zs.: Beethoven IX. szimfóniája számunkra most különleges értelemmel bír. A zenekar munkájával pár napra le kellett állnunk, mivel a vírushelyzet miatt minden zenekari tagot leteszteltek. Mindenki egészséges, ezért ha eljön a koncert napja, amikor újra együtt lehetünk, még nagyobb intenzitással, még nagyobb örömmel játszunk együtt, remélem, hogy ez érezhető, hallható lesz majd, és a közönségünknek tetszeni fog. Kovács János fantasztikus magyar muzsikus, mindig nagyon örülünk, amikor hozzánk látogat. Úgy érzem, egy fél év elég volt komolyzenei koncertek nélkül, mert szükségünk van arra, hogy a zene segítségével kikapcsolódjunk, és a lelkünk feltöltődjön.