„Az élő zene egy leheletnyi finom só az életünkben”
2021. augusztus 14. / Nagy Klaudia

A Pannon Filharmonikusok (PFZ) számos egyedi hangversenyével, széles körű, minden kor­osztályt kielégítő műsorstruktúrájával jelenleg az 1000 férőhelyes pécsi Kodály Központ rezidens
zeneka­ra. Professzionális menedzsmenttel, tudatos társulatépítésével az évek során megsokszorozta kö­zön­sé­gének számát. A Müpa megnyitása óta telt házas koncerteket ad a Bartók Béla Hang­ver­seny­te­remben, valamint fellépett Európa legjelentősebb koncerttermeiben. A Pannon Filharmonikusok igaz­ga­tó­jával, Horváth Zsolttal arról beszélgettünk, hogyan indítják az új évadot a pandémia után.

A tudatos építkezés a művészeti munkában és a menedzsmentben is érzékelhető. Ez a működés segített abban, hogy jól tudják kezelni a váratlan helyzeteket, amelyeket a pandémia okozott?
H. Zs.: A szervezet nagyon tudatosan, stratégia szerint éli az életét, és ez igaz mind a művészeti munkára, mind a gazdasági társaság technokrata folyamatára. Nehéz volt ez az időszak, de a közösség kollektív pszichéjének morális és mentális egészségi állapota jól vé­szel­te át. Online koncertekkel végig tudtuk dolgozni ezt az időszakot. Olyasmit emelhettünk be az életünkbe, amit az elmúlt évtizedek inten­zív koncertsorozatai mellett nem lehetett: még több műhelymunkát végeztünk, sok stúdiófelvételt készítettünk, kitanultuk az online kon­cer­tezés csínját-bínját. Első alkalommal nagyon idegen érzés volt közönség nélkül csak kamerának játszani, és ott elérni azt a hőfokot, ami egy élő hangversenyt jellemez, de belejöttünk. Én ezt értéknek látom, és erre építjük a következő időszakot is. Sok új zenebarátot találtunk az online térben, felelősséget érzünk az irányukba, ezért az online közvetítések megmaradnak a Pannon Filharmonikusok életében.

Az élet sója címmel indítanak bérletsorozatot a Müpában. Mit szeretnének üzenni a mottóval?
H. Zs.: Mindannyian úgy nőttünk fel, hogy gyerekkorunkban elmesélték nekünk a népmesét az élet sójáról, ahol a király rádöbben, mennyire igaz legkisebb lányának vallomása, aki úgy szereti az apukáját, mint az emberek a sót. A pandémia időszaka alatt közösségi élmény nélkül maradtak a zenebarátok, mindannyian vágytunk arra, hogy beülhessünk egy koncertre, meghallgassuk kedvenc előadóinkat a barátainkkal, és a büfében megigyunk egy pezsgőt. Az élő zene egy leheletnyi finom só az életünkben, amire mind­nyá­junknak szükségünk van. A program csupa olyan zenei anyagból áll, amely optimista hangvételű, az élni akarást, az élet igenlését közvetíti. Ezt helyeztük fókuszba, amikor a következő évadot szerkesztettük vezető karmestereinkkel, művészeti tanácsunkkal, ami érvényes a pécsi Kodály Központban sorra kerülő koncertjeinkre is.

Mi volt a koncepció a meghívott zenészek összeállításánál?
H. Zs.: A koncertek valamennyi szólistája a nemzetközi zenei élet élvonalában foglal helyet. Három zongoraművész lép színpadra velünk, Bogányi Gergely és Balog József, mindketten Európa-szerte ismert művészek, nem is beszélve Nelson Goernerről, aki argentin származású, világszerte elismert zon­go­ra­művész. Az összes meghívott szólistára jellemző, hogy rendkívül nyitott személyiségek, pozitív jelenségek, amellett, hogy kiváló muzsikusok. A PFZ alapszerkesztési eleme, hogy az adott művekhez keresünk szólistát, akkor játsszuk el a művet, amikor megtaláljuk a zenei anyag legautentikusabb megszólaltatóját. Ez azt is jelenti, hogyha nem ér rá a következő évadban, a koncert akár egy-két évvel is eltolódhat, de ra­gasz­kodunk ehhez a logikához. Decemberben 210 éves lesz a Pannon Filharmonikusok, a jubileumi koncerten Varga Gilbert vezető karmesterünk vezényli majd az együttest, amely Lickl György négykezes szonátájának zenekari változatával indul.
Lickl György neve nagyon keveseknek lehet ismerős, pedig ő alapította a zenekart 1811-ben.
H. Zs.: Egy olyan fantasztikus muzsikusról beszélünk, aki Bécs ünnepelt zeneszerzőjeként fogadta el Pécs felkérését. Nagy útmutatás számunkra, hogy a zene fővárosából egy periférián lévő kisvárosba szerződött, amelynek zenei életét sikerült megemelnie azzal, hogy aktív kapcsolatban maradt Béccsel. Ha ott bemutattak egy új Beethoven-szimfóniát, egy éven belül Pécsett is elhangzott. Ebben a jubileumi évben gyakran idézzük meg az ő szellemiségét, emlékeztet minket arra, hogy vidéki zenekarnak lenni semmi­kép­pen sem egy determinált helyzet. Az alapítónk bizonyította be elsőként, hogy bárhol lehet magas mű­vé­sze­ti értéket létrehozni és csatlakozni a mainstreamhez.

Milyen koncertekkel, fellépőkkel készülnek a pécsi Kodály Központban?
H. Zs.: A következő évadunkban is két vezető karmesterrel dolgozik a zenekar, Bogányi Tiborral és Varga Gilberttel. Mindketten ugyanazt a vonalat viszik tovább, amit az elmúlt években megszokhattunk. Gilbert elsősorban a francia 20. századi muzsika repertoárját jeleníti meg, Bogányi Tibor a nagyívű, romantikus művek előadását tudja inspirálni, jó példa erre a Bruckner-sorozat. A sorozat folytatásaként évadnyitó koncertünk is egy Bruckner-szimfóniával indul. De még mielőtt elkezdődik az évad, a Kodály Központ menedzsmentjével közösen megalapítottuk a Kodály Aperitif ötnapos rendezvénysorozatot, ami augusztus 18. és 22. között fog megvalósulni. Három koncertet a PFZ, két napot pedig a Kodály Központ me­nedzs­ment­je szervez egy különleges helyszínen, a hangversenyterem előtti téren, amelyet soha nem hasz­nál­tunk hangversenyhelyszínként. A hangversenyterem főbejárata lesz a zenei esemény hátfala. Ahogy a nevében is utalunk rá, egy kis aperitif jelleggel szeretnénk invitálni a közönséget, hogy merjenek bejönni a hangversenyterembe, legyünk újra együtt. Ez a nyári válogatás egy nagyon sokszínű és minden műfajba bepillantó koncertélményt nyújt majd. Bizonyos értelemben a komolyzenei élet és a közösségi élményeink újraépítése.