Koncertek a Budapest Music Centerben – ′22. december
2024. Április 10. /

Die Kunst der Fuge – Borbély László lemezbemutató koncertje
A Hunnia Records gondozásában jelent meg Borbély László zongoraművész Bach-lemeze, amelynek járvány késleltette bemutatójára idén decemberben kerül sor a BMC Koncerttermében. A felvételen a nyugati művészi zene történetének egyik legnagyobb dicsfénnyel és legtöbb

mítosszal övezett darabja, A fúga művészete hangzik el. „Miért von­zó­dom az olyan »megmászhatatlan hegycsúcsok« iránt, amilyen A fúga művészete? Mindig is rabul ejtettek a komplex zenei struktúrák, aho­gyan a zene mint beszélt nyelv törvényszerűségeinek kutatása is. Elsősorban azért kihívás számomra egy hasonlóan monumentális és embert próbálóan nehéz művel foglalkozni, mert egyedül ez az a szint, ahol szembenézhetek korlátaimmal, saját végességemmel. Itt nyilván­va­ló­vá válik, hogy a Tökéletességet mi, emberek csak megcélozhatjuk, elérni viszont képtelenek leszünk. Éppen ez az oka annak, hogy soha­sem érzem késznek az interpretációmat, s megkockáztatom, viszo­lyog­nék is ettől. Egy műhöz való viszonyulás sohasem lehet befejezett, ahogyan a bachi zene is egy folyamatosan alakuló, önmagát újrater­me­lő, végtelen »játék«. Bach a zenei változékonyságot helyezi bele az isteni változatlanságba” – vallotta Borbély László.
BMC – Koncertterem
12. 13., 19h



Robert Balzar Trio & Dan Bárta feat.
Harcsa Veronika és Fekete-Kovács Kornél

Hangokkal lefesteni a csendet olyan, mint tűzzel ábrázolni a vizet, eltáncolni a kövek mozdulatlanságát. Legújabb lemezén Fekete-Kovács Kornél trombitaművész-zeneszerző mégis erre vállalkozott rendszeres zenészpartnereivel, a cseh Robert Balzar Trióval, illetve Dan Bárta és Harcsa Veronika énekművészekkel. A Different Aspects of Silence című albumot december 17-én mutatják be az Opus Jazz Clubban, megjelenése pedig jövő év elején várható. A csend témáját körültapogató program zömét Fekete-Kovács Kornél jegyzi; mint mondja, minden egyes eljátszott hang mögött ott sorakoznak mindazok a hangok, amelyek a csendben fellelhetőek voltak, így azonban megfosztattak a megszólalás lehetőségétől. A zene tehát determinál, ugyanakkor felszabadít, ez pedig a koncepcióban is megnyilvánul: a megkomponált témák kollektív, irányított improvizációkkal váltakoznak, fenntartva a felszabadító erejű kötöttségek és a kötetlenség egyensúlyát. A lírai, elegáns és intim hangvételű szerzemények szövegeit Kornél olyan szerzőktől válogatta, mint William Blake vagy Rúmi. A koncerten a csend tapasztalatától elidegenedett 21. századi hallgató árnyalt zenei képet kaphat a csend különböző aspektusairól.

BMC – Opus Jazz Club
12. 17., 20h
[kep3]
Perselí
Mexikó, Portugália és Skócia hangjai egyesülnek a Perselí trióban: Fuensanta énekel és nagybőgőzik, José Soares szaxofonozik, Alistair Payne pedig trombitál. Nyugodt tempóban kibontakozó dalaikban levelek sarjadnak, virágok bontanak szirmot, és a szorongásmentes élet levegője érinti meg a hallgatót. Já­tékosságukat egy csipetnyi melankólia egyensúlyozza ki, energiájukon pedig csendes derű ragyog át. A Perselí a népzenéből és a természet, illetve az ember közvetlen környezetének hangpanorámájából egyaránt merít, de olyan improvizációkra is számíthatunk a koncert során, amelyek a modern kamaraegyüttesek stílusát idézik meg. A trió tagjai – igazi alkotóközösségként – együtt komponálnak, egymás ötleteiből és különféle hatásokból elrugaszkodva hozzák létre személyes hangzásvilágukat. Zenei látókörük számos alkotóra kiterjed: Arvo Pärt, Morton Feldman, Björk, Radiohead, Chico Buarque, Fausto és Maurice Ravel csupán a jéghegy csúcsa. Mindhárman tisztelik a sebezhetőséget, érzékenyek a hangok iránt, és folyamatos felfedezésre törekednek – ennek jegyében kezdték meg a közös munkát 2018-ban, és je­len­tették meg első albumukat idén.

BMC – Opus Jazz Club
12. 21., 20h