Forget it! – A Műhely Alapítvány és a FÜGE produkciója a MU Színházban
2011. május 12. / Fáy Miklós

Többnyire ahhoz vagyunk szokva, hogy elmegyünk a színházba, valami ott történik, sokat beszélnek, elmesélnek egy szomorú vagy vidám történetet, és a végén hazavisszük azt a tanulságot,
hogy szeretni kell egymást, ölni bűn, az erényt megjutalmazzák vagy elbukik, az élet szép vagy csúnya. Ehhez képest a Forget it! arról beszél, illetve nem is nagyon beszél, arról mozog, hogy beszélni se lehet. Francia-magyar-olasz-román koprodukció, amit úgy kell érteni, hogy négy nemzet fiai állnak a színpadon (és egy orosz hússaláta). Tökéletes Bábel, mert nincs közöttük a címben fölidézett, áldott angol nyelv, mindenki a magáét mondja. Csak mozgással értetik meg magukat. Vagy ha mégis sikerül találni egy-egy közös szót, már megvan a baj. Épp azért, mert a szó nem közös: a román azt mondja Cluj, a magyar meg azt, hogy Kolozsvár. Pofozni kezdik egymást, abból majd ért a bozgor, illetve a szőrös talpú.
A többinek sem könnyű. Senkinek sem könnyű. Négy férfinek sem könnyű, és akkor sem, ha közéjük keveredik egy nő. Pedig a lány táncol mindegyikkel. Külön is, együtt is – micsoda nő. Próbálok közben rájönni, mi is tetszik ebben a nem túlzottan mély tanulságban, hogy nehéz, de mégis kell, együtt kell, és meg kell próbálni. Azt hiszem, Dombi Kati tetszik, a finom kis puha mozdulataival. Meg a fények, ahogy csak az alsó lábszárak táncolnak, azzal kell elmondani egy kapcsolat intimitását. Néha próbálják csak kézfejekkel is, furcsa módon az kevésbé kifejező.
Nem hosszú a darab, de lehet nevetni, lehet kissé megilletődni, a magyarul táncoló Dózsa Ákos rendezése körülbelül eléri mindazt, amit egy színházban kapni lehet. Az utolsó jelenetben öt meztelen hátat látni, furcsa kitekert alakzatban. A hozzá tartozó fejek eltűnnek, csak az összeérő izomcsomók mozognak, hullámoznak, lüktetnek, vernek, mint egy óriási szív. Szív, az van az előadásban.