Sráckor 2014. szeptember 17. / SzB Richard Linklater kortársához, Steven Soderberghhez hasonlóan az egyik legaktívabb amerikai filmes: mindketten előszeretettel forgatnak bérmunkákat Hollywoodnak, csak hogy az anyagi létbiztonság mellett saját kísérletezőbb, független projektjeiket is megvalósíthassák. Míg azonban a Soderbergh-lufi mostanra mintha kipukkadt volna, és a rendező maga döntött a visszavonulás mellett (némi rosszindulattal jegyezzük meg, hogy az 1989-es Szex, hazugság, videó óta csupán árnyéka önmagának), addig Linklater duzzad az energiától: tavaly titokban elkészítette a remek Mielőtt éjfélt üt az órát, és mostanra befejezte a Sráckort, mely eddigi legambiciózusabb munkája. A tizenkét nyáron (!) át forgatott film felnőtté válás történet, amiben a kezdetben ötéves Mason eljut a főiskoláig. Linklater a forgatókönyvét nem egyben írta, hanem az egyes forgatási időszakokra önálló kisfilmekként tekintett, melyeket végül egybefűzött. A Sráckor mindezzel együtt nagyon is egységes nagyjátékfilm lett, mely persze képtelen igazán megfelelni saját grandiózus ígéretének, a tizenkét évnyi bölcsesség nem forradalmasítja a filmnyelvet, ellenben általános érvényű igazságokat kapunk az életről a szemünk előtt öregedő színészektől. Linklater elvitathatatlan tehetségét dicséri, hogy a film közhelyei és közel háromórás terjedelme ellenére már a legelején magával rántja a nézőt. Valahogy úgy, mint egy igazán jó, többször elővehető feel-good videoklip az MTV csúcskorszakából. Sráckor (12) (Boyhood) Amerikai, feliratos film Rendező: Richard Linklater Főszereplők: Ellar Coltrane, Patricia Arquette, Ethan Hawke 165 perc Forgalmazó: UIP–Duna Film Bemutató: 09. 18. |