Szabotázs 2014. október 05. / Gulya István Az ígéret szép szó. Éppen ezért lehangoló annyira, amikor bizonyított filmesek készítenek fércművet. A Szabotázsnak remek esélyei voltak arra, hogy egy zsigerekre ható, piszkos kis akciómozi legyen, mégsem lett az. Holott David Ayer rendező-forgatókönyvíró a Kiképzés vagy a S.W.A.T. – Különleges kommandó forgatókönyvével, a zseniálisan letaglózó Az utolsó műszak rendezésével és megírásával bizonyított. Szereplői – Josh Holloway, Sam Worthington, Olivia Williams stb., illetve a prímhím-főhős Arnold Schwarzenegger – ránézésre is alkalmasak lettek volna egy olyan gépkarabély-egyszerűségű történet prezentáláshoz, mint mondjuk a Golyózáporé volt (csak épp iróniamentesen). Ehhez azonban forgatókönyvet és épkézláb dialógusokat kellett volna írni, a „fordulatokat” nem valamiféle rongyossá lapozott bűnügyi akcióklisé könyv szerint és/vagy ötletszerűen felépíteni. Részletesen kidolgozott karaktereket természetesen eleve nem vártunk el egy műfaji sablonsztoritól – drogkommandós osztag kirámolja a kábszer-kartellt, a tízmilliós zsákmányt lenyúlják, mire vagy a bosszúszomjas gengszterek ritkítják a csapatot, vagy áruló van köztük –, de arányokat, igazi/átélhető tétet és hitelességet igen. Az átgondolatlan kameramozgás fárasztó, a brutalitás indokolatlan alkalmazása súlytalanít (olykor aljasan, de túlcifrázva véres). Az olyan tévésorozatok, mint a Kemény motorosok, A törvény nevében, pláne a Drót vagy a Totál szívás egyes epizódjaikban is tönkreverik Ayer moziját. Minden tekintetben. Schwarzenegger filmes come backje ezúttal megint gellert kap, olyan, mint egy funkciózavaros T 800-as, ami John Connor hajszolása/megmentése helyett egy buszra váró nyugdíjas csoporttal kezdene. Durvának durva – csak hát minek. DVD Pro Video |