Emmerich, a katasztrófaember
2016. július 04. / Kovács Gellért

Pont 20 éve történt, hogy földönkívüli lények hatalmas űrhajóikkal beparkoltak városaink felett, csendben lebegtek egy kicsit, aztán jól lecsaptak ránk. Persze legyőztük őket, de most visszatértek revánsolni! A függetlenség napja: Feltámadás (hazai bemutató: június 23.) kis szerencsével a nyár
komoly blockbustere lehet, s ha az lesz, Roland Emmerich tán visszairatkozhat a hollywoodi felsőligába. Drukkolásként szemezgessünk a Németországból érkezett rendező pusztítóan változatos életművéből!

A Noé bárkája-elv (1984)
Milyen katasztrófa fenyeget? Milyen, milyen… Világkatasztrófa! Emmerich második filmje még német (azaz NSZK!) színekben indult, s már akkor is érezhető volt, hogy értően bánik a klasszikus speciális effektusokkal. Főhősei meteorológiai űrlaborban dolgoznak, ami így elsőre talán unalmasan hangzik, de aztán kiderül, hogy mennyire nem az!
Mi maradt utána? Kellemes emlékek. A direktor tulajdonképpen ezzel a bárkával evezett be az álom­gyár­ba, ahol örömmel fogadták, hiszen a precizitás és a találékonyság nagy érték, pláne, ha elfogadható összegből szeretne egy stúdió nagy-nagy látványokat.

Tökéletes katona (1992)
Milyen katasztrófa fenyeget? Az, hogy Jean-Claude Van Damme és Dolph Lundgren nem tudnak kie­gyez­ni a döntetlenben. Az emberi alapanyagból dolgozó high-tech hadviselés fenyegetését Emmerich nagyon is konkrét, többször is nézhető akciófilmbe fogalmazta bele – nem is maradt el a kasszasiker.
Mi maradt utána? Számos Emmerich nélküli, bár néha bűnösen szórakoztató folytatás – no és a tanulság, hogy ütős ötlet volt megalkotni a militáns Robotzsarut!

Csillagkapu (1994)
Milyen katasztrófa fenyeget? Kurt Russell és James Spader pont azért mennek át ezen a csillogó-villogó bejáraton, hogy megtudják, mi a helyzet. Aztán megérkeznek egy sivatagos planétára, ami olyan, mintha Egyiptom lenne, s csakhamar rá kell döbbenniük, hogy a hasonlóság nem a véletlen, hanem Rá, a gonosz istenség műve!
Mi maradt utána? A bizonyosság, hogy Emmerich hatékony párost alkot Dean Devlin író-producerrel, és a jó érzés, hogy a kilencvenes években ilyen volt egy felszabadult sci-fi popcornmozi! Ráadásul akkora kultusza lett a filmnek, hogy hosszú életű és bonyolult természetű tévésorozat-franchise is készült belőle – a videojátékokról már nem is beszélve.

A függetlenség napja (1996)
Milyen katasztrófa fenyeget? Hogy annyi lesz nekünk, meg egy bambi. Pontosabban egy kóla, elvégre az elvetemült idegenek leginkább az USA-ra koncentrálnak, s legyőzőik is onnan kerülnek ki: Bill Pullman elnökként szónokol és dühbe gurul („Atomot a bestiáknak!”), Will Smith és Jeff Goldblum pedig jól végzik a dolgukat, aztán rágyújtanak egy szivarra. Isten áldja Amerikát.
Mi maradt utána? Magyarországon például a sikeresen bevezetett, magyarul beszélő Dolby Surround 5.1, hiszen nálunk ebben a hangrendszerben először ehhez a gigaprodukcióhoz készült ilyen formátumú szinkron. Természetesen marha nagyot szólt a film a pénztáraknál, bár már akkor is nyilvánvaló volt, hogy Emmerich pofátlan B-mozit alkotott – A-listás színészekkel, az ötvenes-hatvanas évek inváziós pony­va­film­jei­nek s a későbbi katasztrófafilmek stílusában. Az a vicc, hogy a maga módján még ma is működik ám!

Godzilla (1998)
Milyen katasztrófa fenyeget? Méretes. A japánoktól kölcsönkért (kisajátított), hatalmas szörnyeteg végigsétált a metropolison, farkával betört pár ablakot, s többek között Matthew Broderick és Jean Reno ámuldozó arckifejezését megpróbálta átragasztani a nézőkre.
Mi maradt utána? A Godzilla annak idején akár még nagyságához mérhető szupersiker is lehetett volna, de nem lett az. Ráadásul akkortájt már igen aktív volt egy bizonyos Michael Bay is, aki két hónappal később jött ki meteort megsemmisítő hősmozijával, az Armageddonnal, ami nemcsak, hogy legyőzte a gyík­mon­stru­mot, de volt képe ezt Emmerich orra alá is dörgölni az első jelenetben.

A hazafi (2000)
Milyen katasztrófa fenyeget? Függetlenségi. Akarom mondani, apai. Mel Gibson fogta az amerikai zászlót, és szorította, csak szorította, aztán csak akkor tette le, ha épp mindkét keze kellett neki a fegyverkezéshez és a harchoz. S mivel az emberekben még elevenen élt A rettenthetetlen, szinte reflexből és a földrajzi különbségek dacára is szurkoltak a meglehetősen heroikus családapának.
Mi maradt utána? A megilletődöttség. Hogy Emmerich szinte minden műfajban tud a kommerszebbnél is kommerszebb lenni.

[kep3]

Holnapután (2004)
Milyen katasztrófa fenyeget? Szétfagy minden, zene se szól, nincs Beethoven, nincs rock and roll. Az emmerichi recept itt most jégkockákba faragja a világot, mert az nem foglalkozik a globális felmelegedéssel. Dennis Quaid előre szól, de senki se figyel rá – hiszen ő csak a főszereplő. Jake Gyllenhaal meg a másik.
Mi maradt utána? A remény, hogy Emmerich talán megunja egyszer, hogy folyton megsemmisíti a Földnek minden zegzugát.

I. e. 10 000 (2008)
Milyen katasztrófa fenyeget? Rémisztő jövőkép helyett kalandos múltidézés. Rasztahajú „ősemberek” vs. kardfogú állatok, avagy Roland Emmerich szerint a világ régen se volt bonyolult. Csak ezek szerint röhejes.
Mi maradt utána? Minden idők legnyálasabb „történelmi” blamája ugyan globálisan nem hasalt el, de még ma is kerülget minket az őspánik, ha valaki újra akarja nézetni velünk.

2012 (2009)
Milyen katasztrófa fenyeget? Vissza a jövőbe, annak is egy kiemelt dátumához, melyről még a tévé is azt mondta, hogy abban az évben végünk lesz, mint a botnak. Emmerich ismét katasztrófaturistát csinált belőlünk – John Cusackból pedig mindent túlélő, gondoskodó apukát.
Mi maradt utána? Nem sok. Mármint a Földből. Planétánk szinte összes nevezetességét láttuk felrobbani-eltűnni-szétporladni. A rendező persze ismét a jól ismert és gátlástalanul alkalmazott klisékből csinált magának mentőcsónakot.

Anonymus (2011)
Milyen katasztrófa fenyeget? Hogy Emmerich megsértődik kicsit, mert nem jött be kosztümös sze­re­lem­pro­jekt­je. Pedig ő csak egy kis filmben szerette volna bemutatni a nagy titkot, azaz egy élve­ze­tes­nek/ér­de­kes­nek szánt választ akart adni arra a kérdésre, hogy igazából ki is volt William Shakespeare.
Mi maradt utána? Minden tiszteletünk. Szeretjük a bátor művészeket.
Az elnök végveszélyben (2013)
Milyen katasztrófa fenyeget? Benne van minden a címben. Nem lett volna ám rossz ötlet összehozni egy retrós haverfilmet a Die Hard nyomdokain lövöldözve, s Channing Tatum és Jamie Foxx is elvoltak a dologgal – csak hát ott volt kicsivel korábban az a fránya Támadás a Fehér Ház ellen, abban meg annyira elrendezett mindent Gerard Butler, hogy ezeknek a fiúknak csak a morzsalékok maradtak.
Mi maradt utána? Hogy már nagyon meg kéne csinálni A függetlenség napja 2-t.

Stonewall (2015)
Milyen katasztrófa fenyeget? Az ufós visszatérés előtt még egy újabb szívügy vérzik el minden szinten. A melegjogi aktivista Emmerich az LMBT mozgalom kulcsfontosságú történelmi eseményét filmesítette meg egy fiatal srác (Jeremy Irvine) felnőtté válásának apropóján keresztül.
Mi maradt utána? Torontóban mutatták be tavaly, de aztán szinte néma csend. Amerikában annyira nem vette észre senki, mintha be se mutatták volna.

A függetlenség napja: Feltámadás (2016)
Milyen katasztrófa fenyeget? Talán az, hogy mégse kell nekünk annyira vissza a kilencvenes évek? Meglátjuk. Mindenesetre Will Smith ugye nincs, Goldblum van, s van nekünk brutálisan látványos végső előzetesünk is, melynek fényében akár még abban is bízhatunk, hogy az idegenek visszavágójának mégiscsak a néző lehet a nagy nyertese. Már ha persze hajlandó a józan eszét a multiplexen kívül hagyni.
Mi marad utána? Ha mi is úgy akarjuk, akkor egy harmadik rész!