Tele van a naptár szebbnél szebb feladatokkal
2017. február 03. / Pavlovics Ágota

A Budapesti Vonósok Kamarazenekar 1977-ben alakult a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola végzős hallgatóiból. A jövőre 40. születésnapját ünneplő kamarazenekar ma már a világ él­vo­nal­beli együttesei közé tartozik, és olyan nagyszerű szólistákkal koncertezik, mint Perényi Miklós,
Baráti Kristóf vagy Fenyő László. A szokásosnál is színesebb ünnepi évad előttünk álló néhány kon­cert­jé­ről a zenekar koncertmestere, Pilz János beszélt lapunknak.

Mi mindennel fogják ünnepelni megalakulásuk 40. évfordulóját?
P. J.: Felsorolni az összes koncertünket túlságosan sok lenne, de őszinte örömmel mondom, hogy tele van szebbnél szebb feladatokkal a 2017-es év. Emlékezünk az elmúlt négy évtizedre és persze igyekszünk még az eddigieknél is aktívabbak és tevékenyebbek lenni. Hagyományos újévi koncertünk a Corinthia Hotel Budapest patinás báltermében január 1-én lesz, az est szólistája Miklósa Erika. Másik hagyományunk hosszabb időre tekint vissza, 1995-ben találta ki és rendezte meg először a zenekar a Nemzetközi Haydn Fesztivált Fertőd-Eszterházán. Az Eszterházy-kastélyban ezt megelőzően nem volt rendszeres zenei élet, így a mi sorozatunk indította el azt a folyamatot, amelynek eredményeként a kastély ismét gazdag zenei programok helyszíne, ahol minden esztendőben 10 nap alatt 7-8 kon­cer­tet adunk. A hangversenyek műsorából nem hiányozhat a névadó sem, legalább egy Haydn-mű minden évben helyet kap a programban. A fesztiválon 2017 nyarán is neves hazai és külföldi művészek vesznekrészt velünk.

Januárban a Művészetek Palotája Üvegtermében Operajátszóház lesz, az önök közreműködésével. Milyen lesz ez a program a gyakorlatban?
P. J.: A program teljesen új a zenekar életében, ahogy a cím is utal rá, a jövő közönségét, 8-12 éves gyerekeket szeretnénk megszólítani játékos formában. Az első választott mű Bizet Carmenje, amelyet Szolnoki Apollónia és Cseh Antal énekesek közreműködésével mutatunk meg. A gyerekek maguk is részt vehetnek a játékban, amelynek játékmesterei Dinyés Dániel és Göttinger Pál lesznek. Kíváncsian várjuk ezt az új, érdekes sorozatot. Operajátszóházból még egyet tervezünk, a második témája Weber A bűvös vadásza lesz.

Még egy kicsit a Müpánál maradva, szintén januárban lesz a Brahms-maraton.
P. J.: A Brahms-maratonon a Müpa Fesztivál Színházában a szerző D-dúr szerenádját fogjuk játszani.

A Budapest Music Centerben (BMC) több sorozatot is jegyeznek.
P. J.: Az egyik sorozatunk a BMC-ben a Klasszikusok tükrében címet kapta. Évtizedek óta fontosnak tartjuk a kortárs magyar zeneszerzőkkel való rendszeres kapcsolatot. Ebből jött az ötlet, hogy al­kal­man­ként két zeneszerzőt felkérjünk, komponáljanak darabokat, amelyek valamilyen módon kapcsolódnak a kamarazenekar által is játszható kedvenc „klasszikus” műveikhez. A koncertek során a zeneszerzőkkel személyesen találkozhat a közönség, elhangzik egy-egy kompozíciójuk, melyekről a lebilincselő előadásairól ismert Földes Imre zenetörténésszel beszélgetnek. Kiderül az is, hogy miért választották műveik elé éppen azt a régebbi darabot, mi kapcsolja össze a jóval korábban és a napjainkban született alkotásokat. Az elhangzó művek azt bizonyítják, hogy a múlt és jelen között nincs szakadék. Az első estünk vendégei Dargay Marcell és Vidovszky László zeneszerzők voltak, akik Rossini és Mahler műveit választották darabjaik mellé. Második estünkön Heinrich Schütz és Johann Sebastian Bach, valamint Szabó Barna és Jeney Zoltán művei lesznek műsoron, a harmadikon pedig Johann Pachelbel és Antonin Dvorák, illetve Horváth Márton Levente és Serei Zsolt művei felelgetnek egymásnak. A sorozattal azt is szeretnénk megmutatni, hogy mennyire érdekesek a hangulati tükröződések a most születő és a régi korok zenéi között.

Másik sorozatuk a BMC-ben a Bach közelében című, melynek középpontjában a zeneszerző mo­nu­men­tá­lis műve, a h-moll mise áll.
P. J.: Évek óta sok felkérést kapunk, így sokat foglalkozunk Johann Sebastian Bach műveivel. A h-moll mise a zenetörténet különösen jelentős és csodálatos alkotása. Sorozatunk a mű zenei és teológiai mélységeit is kutatja. A Bach-esteken nagyszerű énekesekkel és a Lutheránia Énekkarral lé­pünk szín­pad­ra. Az estek karmestere és az, aki megvilágítja a hallott zenei részletek lényegét, dr. Kamp Salamon lesz. Három estén át többször fogjuk eljátszani a h-moll misét, pontosabban a mű hosszabb részleteit. Nagy élmény számunkra is ez a sorozat, mert annak ellenére, hogy napi rendszerességgel foglalkozunk Bach zenéjével, mindig új és újabb csodákat fedezünk fel benne.

Végül, de egyáltalán nem utolsósorban melyik koncerteket emelné ki Akadémiai bérletük estjei közül?
P.J.: Az Akadémiai bérlet programja is különleges lesz 2017-ben. Februárban, a Zeneakadémia Nagytermében két Mozart-művet fogunk játszani és lesz egy ősbemutató is, Dragony Tímea Estharangok című, nőikarra és vonószenekarra komponált műve, amelyet Dsida Jenő verseire írt. Márciusban, a Magyar Tudományos Akadémia Dísztermében izgalmas műsort hallhat majd a közönség. Két közismert Bartók-mű, a Székely népdalok és a Divertimento fog elhangzani, és megszólal Bortnyanszkij négy­szó­la­mú evangéliuma, amelyet Gyümölcsoltó Boldogasszony ünnepére írt, valamint Selmeczi György Elégia című kantátája, amelyet szopránszólóra, férfikarra és kamarazenekarra írt. Azt est vendégművészeként fellép Csereklyei Andrea(szoprán), a Szent Efrém Férfikar Bubnó Tamás vezetésével, a karmester pedig Selmeczi György lesz.