85 évesen is virgonc: múmiák a mozivásznon
2017. június 13. / Szalóky Bálint

Június 8-án új Múmia-filmet köszönthetünk a mozikban, ezúttal Tom Cruise küzd meg a klasszikus moziszörnnyel. Remek alkalom, hogy végigtekintsünk az immár 85 éve ijesztgető, mumifikált mozisztár múltján és jelenén.

Klasszikusok: a Universal-horrorok kora
Bár a Universal legnagyobb bevételeit manapság a Halálos iramban, a Gru és a Jurassic Park franchise aktuális darabjai jelentik, volt idő, amikor a hollywoodi filmstúdió a másodvonalbeli horrorok éllovasa volt. Olyan filmek tartoznak e kánonba, mint a Frankenstein, a Drakula, A farkasember, A láthatatlan ember és A fekete lagúna szörnye, és olyan sztárok, mint Lugosi Béla, Boris Karloff és Lon Chaney Jr.. A 85 éve, 1932-ben bemutatott A múmiában a Frankenstein szörnyeként befutott Karloff bújt a rettegett címszereplő, Imhotep bőrébe, illetve fáslijaiba. 1940-ben elkészült a klasszikus horror újragondolása, A múmia bosszúja, melynek érdekessége, hogy az alkotók az eredeti filmből nemcsak történetelemeket, de egész képsorokat is átemeltek. Ezek után felgyorsultak az események, és eszelős tempóban érkeztek folytatások: The Mummy’s Tomb (1942), The Mummy’s Ghost (1944), The Mummy’s Curse (1944). A korszak népszerű komikusduója is szembeszállt a lénnyel az Abbott and Costello Meet the Mummy (1955) című darabban.

[kep3]

Vérengző britek
Míg a hatvan perc körül mozgó Universal-filmek mai szemmel délutáni matinéfilmekké szelídültek, a vérmennyiségre specializálódott brit Hammer stúdió négy filmje sokkal komorabb hangvételt ütött meg. Múmia-ügyben is bevetették házi gárdájukat, Peter Cushingot és Christopher Lee-t, illetve Terence Fisher rendezőt. A Hammer-féle első Múmia-film (A múmia, 1959) erősen merít a ’40-es évekbeli Universal-produkciókból: a 19. század végére repítő történetben ismét sírfeltáró archeológusok szabadítják magukra és másokra a szörnyeteget. A folytatások sajnos nem értek fel az eredetihez: az 1964-es The Curse of the Mummy’s Tomb című darabot jobbára ismeretlen alkotók készítették, a kritikák által ócskaságnak titulált horrort a hasonló színvonalú The Mummy’s Shroud (1967) és a Blood from the Mummy’s Tomb (1971) követte. Ez utóbbi lett volna Peter Cushing visszatérése a sorozatba, a színész azonban – felesége betegsége miatt – az első forgatási nap után kiszállt a produkcióból. A munkálatokat tovább nehezítette, hogy a rendező a forgatáson szívrohamban elhunyt, így az utolsó hét felvételeit másnak kellett levezényelnie.


Vissza a gyökerekhez
A Hammer stúdió kudarca néhány évtizedre eltemette a sorozatot, de a ’90-es évek végén a Universal ismét leporolta egykori klasszikusait. Stephen Sommers rendezőnek sikerült meggyőzni a fejeseket, hogy alacsony költségvetésű horror helyett valami nagyszabásúban gondolkozzanak. Az így született, 1999-es A múmia igazán nagy költségvetésű, az Indiana Jones-mozikat idéző szuperprodukció lett, mely a digitális trükkök terén is képes volt újat mutatni (még ha ezek az effektek ma már inkább megmosolyogtatják a nézőket), s nem mellesleg sztárrá tette a két főszereplőt, Brendan Frasert és Rachel Weiszt. A két évre rá készült folytatásban (A múmia visszatér) Imhotep testét egy londoni múzeumba szállítják, ami természetesen nem bizonyul jó ötletnek, de arra jó, hogy végre egy nagyvárosba helyezze a cselekményt. A kritika csak módjával szerette a Fraser-féle filmeket, a közönség azonban rajongott a látványosságokért – olyannyira, hogy a sorozatból egy spin-off is készült (A Skorpiókirály), rövidesen pedig trilógiává bővült (A múmia: A sárkánycsászár sírja). Bár a 2008-as, harmadik rész még mindig sikernek számított (bár inkább Amerikán kívül), a stúdió a korábbi tervekkel ellentétben jobbnak látta új formába önteni a szériát.
Universal Monsters
Bár A múmia után a Universal megpróbálkozott egy Van Helsing-filmmel és egy Farkasember-mozival is, de nem igazán sikerült megágyazniuk egy szélesebb szörny-univerzumnak. Most azonban ismét próbálkoznak: újdonsült Monsters-sorozatuk koncepciója, hogy egyrészt visszahozzák a klasszikus rémeket a mozivászonra, másrészt egy közös univerzumba terelik őket. Mindehhez sikerült szupersztárokat is megnyerniük: Russell Crowe Dr. Jekyllt, Frankenstein szörnyét Javier Bardem formálja majd meg, Johnny Depp pedig A láthatatlan emberként tűnik fel. Az egész franchise-t idén nyáron A múmia indítja el, és minden évben legalább egy film érkezik majd – a stúdió emberei már most egészen 2024-ig látják a szörnyek jövőjét. A sorozat mögött az eddig íróként ismert Alex Kurtzman (Transformers és Star Trek sorozat), illetve a Halálos iramban filmeket jegyző Chris Morgan áll. Az új történetben egy egyiptomi uralkodónőt (Sofia Boutella) temetnek el élve, hogy aztán napjainkban Tom Cruise bukkanjon a meg­le­he­tő­sen mérges múmiára.