Háború! Háború! Háború! 2017. július 17. / Kovács Gellért Háborúból széles a kínálat, a történelem gondoskodik róla, hogy a filmművészek ne fogyjanak ki egyhamar a témából. Christopher Nolan új eposzában (bemutató: július 20.) Dunkirk drámája elevenedik meg a nagyvásznon, mi pedig, ezen felbuzdulva, csatasorba állítottunk néhány nagyszabású háborús klasszikust. A nagy ábránd (1937) Rendezte: Jean Renoir Jelentősége: Filmtörténészek egyik állandó kedvence, az európai mozi megunhatatlan büszkesége. Egy hadifogolytábor, ahol tényleg a remény hal meg utoljára. Jean Gabin tekintetében ott az első világháború minden tanulsága. A dicsőség ösvényei (1957) Rendezte: Stanley Kubrick Jelentősége: A rögeszmés rendezőzseni első igazi nagy mesterműve, tartásról, felelősségről, egy igazán nagy hadi, de még inkább emberi dilemmáról. A franciákra nézve kicsit sem hízelgő módon kifejtve. Gallipoli (1981) Rendezte: Peter Weir Jelentősége: Igazságtalanul keveset emlegetett alkotás. Barátság, kitartás, tragédia – két ausztrál fiatalember és egy első világháborús csata története, amelynél a líra legalább olyan fontos, mint maga a tragédia. A csatorna (1957) Rendezte: Andrzej Wajda Jelentősége: Máig meghatározó mű. 1944-ben vagyunk, a varsói ellenállóknak nem sok esélyük maradt. A hősök a szennyvízcsatorna sötétségében, bűzében is hősök maradnak. Híd a Kwai folyón (1957) Rendezte: David Lean Jelentősége: Nem csak a füttyös induló miatt zseniális! Burmában büszke tekintélyek néznek egymással farkasszemet – s mint tudjuk, a háborúban tartósan nem állhatnak hidak az ellenfelek között! A leghosszabb nap (1962) Rendezte: Ken Annakin, Andrew Marton, Bernhard Wicki Jelentősége: Tisztelni való, ám kissé száraz és nagyon hosszú törióra a normandiai partraszállásról. De annyi benne a híres színész, hogy öröm őket megszámolni! A halál 50 órája (1965) Rendezte: Ken Annakin Jelentősége: Csúcsra járatta a korszak hollywoodi háborús filmes trendjét. Grandiózus, részletgazdag ballada világsztárokkal a második világháború egyik utolsó nagy összecsapásáról. A tizedes meg a többiek (1965) Rendezte: Keleti Márton Jelentősége: Csak egyetlen mondatot idéznénk a filmből, többet nem is kell: „Az oroszok már a spájzban vannak!” A piszkos tizenkettő (1967) Rendezte: Robert Aldrich Jelentősége: Piszkosul előremutató. Tarantino egyik kedvenc filmjében bűnözők állnak be kommandósnak – és az is komoly kérdés marad, hogy a cél mennyire szentesíti az eszközzé vált kényszerkatonákat. Kelly hősei (1970) Rendezte: Brian G. Hutton Jelentősége: Kicsit átengedte a csibészeknek a frontot. Bár 1944-ben játszódik, de van benne valami báj a hippi-korszakból. Hamísítatlan akcióvígjáték, ami nem csinál viccet a háborúból. A tengeralattjáró (1981) Rendezte: Wolfgang Petersen Jelentősége: A németek legfontosabb második világháborús mozija. Megdöbbentő erejű szembenézés a múlttal, amely a mélytengeri pokolban mutatja meg az igazi arcát. Jöjj és lásd (1985) Rendezte: Elem Klimov Jelentősége: Alaposan megváltozatta mindazt, amit addig a partizánmozikról gondoltunk. És azt is, hogy egy játékfilm hogyan mutathatja be a gyermekek szenvedését egy háborúban. Nincs ennél felkavaróbb film a témában! Ryan közlegény megmentése (1998) Rendezte: Steven Spielberg Jelentősége: A Schindler listája után Spielberg a szövetséges katonák közé is bemerészkedett. A leghosszabb nap, s ami belülről nézve utána következett. A sokkoló nyitány a hollywoodi hatáskeltés netovábbja. M.A.S.H. (1970) Rendezte: Robert Altman Jelentősége: Innentől a háború pofájába is jobban bele mertek röhögni. A Koreában szolgálatot teljesítő orvosok pont úgy állnak hozzá a borzalomhoz, ahogy azt a háború megérdemli. Minden idők egyik legmeghatározóbb filmszatírája. A szarvasvadász (1978) Rendezte: Michael Cimino Jelentősége: Felbecsülhetetlen. Vietnamban odavész a múlt, a barátság, de leginkább a jövő. A háború mindenkinek orosz rulett. Apokalipszis most (1979) Rendezte: Francis Ford Coppola Jelentősége: A stáb majdnem belehalt a forgatásba, de e pszichedelikus vízió a mából nézve is megérdemelte az áldozatot. Bestiálisan költői! A szakasz (1986) Rendezte: Oliver Stone Jelentősége: Apokalipszis, ugyanott. Stone filmje higgadtabban fogalmazott, így segített a vietnami trauma tárgyilagosabb feldolgozásában. Acéllövedékek (1987) Rendezte: Stanley Kubrick Jelentősége: Dühös, kiábrándult, szigorú. Kubrick nem fogad el mentségeket. A gyilkológépekkel nem udvariaskodik. |