Augusztus 20-ig lehet szavazni a Kaszás Attila-díj jelöltjeire
2017. augusztus 31. /

Még lehet szavazni a Kaszás Attila-díj jelöltjeire: Gazsó Györgyre, a Radnóti Színház, Szikszai Rémuszra, a Szkéné Színház és Krisztik Csabára, a Vörösmarty Színház nomináltjára a www.kultura.hu/kaszasattiladij oldalon. A három színész a Kultúra.hu-nak adott interjút, ezekből szemezgettünk.

„Egy állami kitüntetést nagyon sokféle úton lehet kiérdemelni, de azon elismerések, amelyeket a kollégák szavaznak meg az embernek, a legértékesebbek” – mondta Gazsó György színész.
Ugyan erdőmérnöki diplomát szerzett, végül a színház lett a fő foglalkozása, és a természet, az erdő megmaradt kikapcsolódásnak. Pályafutása során összesen nyolc színháznak – többek között a kecskeméti Katona József Színháznak, a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színháznak és a Bárka Színháznak – volt tagja, 2009 óta pedig a Radnóti Miklós Színház színésze.
Amikor a legkedvesebb szerepeiről kérdeztük, elmondta: „A Szász János rendezte, Gyulán, egy hatalmas gépcsarnokban bemutatott Marat/Sade is megmaradt bennem, akárcsak Kárpáti Péter Díszelőadás című darabja, mely az azonos című képregényéből készült, és egy század elején élő tudós, Hőgyes Endre éle­té­ről szól, aki a magyarországi Pasteur Intézet felállításán fáradozik, végül azonban beleőrül a te­vé­keny­sé­gébe… Az összes Mohácsi-darab, amelyben csak játszottam, kedves a szívemnek. A Krétakört és a Sárga liliomot – amelyben Kaszás Attilával együtt játszottunk – sosem felejtem el.”
A színész népszerűségét csak tovább növelte a televízió: találkozhattunk vele például a Társas játék című, az HBO első saját gyártású magyar sorozatában is. „A színházi és filmrendezőktől előszeretettel kapok olyan szimpatikus lúzer szerepeket, mint Antal, és állítólag ez a karakter nagyon jól áll nekem, de azért már most hálás vagyok mindenkinek, aki majd egy gonosztevőt oszt rám.”

[kep3]

A jelenleg szabadúszó Szikszai Rémusz, akit a Szkéné Színház jelölt a díjra, nem unatkozik: amellett, hogy számos darabban szerepel, hat éve állít színpadra darabokat rendezőként.
Olyan színésznek vallja magát, aki a darab teljes megismerésére törekszik, akkor tudja ugyanis elhelyezni magát a történetben, ha egészében ismeri azt. Ezt bizonyítja, hogy a Szentgyörgyi Színművészeti Főiskolán lelkesedett az olyan kötelező tananyagokért, mint a dramaturgia, a műfajelmélet vagy a filozófiatörténet, amelyek a legtöbb hallgatót nem igazán vonzották.
Igazi világutazó, aki Thaiföldön is élt már hét-nyolc hónapot. „Egyszerűen ki akartam szakadni a mó­kus­ke­rék­ből” – vallja. Turistaként igyekszik elkerülni a turistalátványosságokat, de nem csak hetekre szeretne elutazni, fél-egy évet töltene el például Vietnamban, Kambodzsában, kíváncsi többek között Balira, az ottani különleges árnyszínházra, a vajangra.
De itthon sem unatkozik. Mostanában mutatták be a Családi játszmák című darabot a Belvárosi Színházban. A következő bemutatója júliusan a Vízkereszt lesz a Szegedi Szabadtéri Játékokon, amelyben a Feste nevű bolondot alakítja. Ősztől játsszák tovább a Mulatságot, a Kapa és Pepét, a Mindent Éváról című Orlai-produkciót és a Római vakációt. Rendezőként a Radnótiban fog kezdeni az Ádám almái című film színpadi változatával, aztán az Orlai Produkciós Irodának rendezi az Oroszlán télen című színdarabot, tavasszal talán az Oidipuszt a Szkénével, a Fügével és a Vádli Alkalmi Színházi Társulással, majd Shakespeare A viharját a Budapest Bábszínházban Fodor Tamással a főszerepben.
Krisztik Csaba pályája nem mindig volt zökkenőmentes, kezdetben a Fortedanse Társulat tagja volt, mielőtt azonban a székesfehérvári Vörösmarty Színház állandó tagja lett, Angliába költözött, mert elveszítette szakmája iránti lelkesedését.
Az egyetem után, kisebb debreceni kitérőt követően érdeklődése a „fizikai színház” felé tolódott, ahol nagyon erősen jelen van a test, és csatlakozott a Forte Társulathoz, mert így jóval mélyebben megismerhette az előadó-művészetet. Később Horváth Csaba, a Forte alapító-vezetője kapott felkérést Szikora Jánostól, a Vörösmarty Színház igazgatójától egy tánctagozat megszervezésére. Ő pedig csak úgy vállalta a felkérést, ha hozhatja a társulatának nagyrészét. Krisztik Csaba akkor még táncos státusban volt, bár színészi feladatokat is kapott.
Elsősorban színésznek tartja magát, de szeretné, ha párbeszéd alakulna ki a művészek között. „Színész vagyok, aki nagyon fontosnak tartja, hogy a testével is tudjon közölni” – mondta el a Kultúra.hu-nak adott interjújában.
És hogy hol látható a közeljövőben? Játszik a Jó embert keresünk című darabban a Vörösmarty Színházban, emellett lesz egy kortárs japán dráma Kaffka a tengerparton címmel, amelyben részt vesz. A Forte Társulattal Thomas Bernhardtól Az olasz férfi című darabját adják elő a Trafóban, nyáron pedig a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon játszik egy kortárs operában, amelyet Háy János ír és Horváth Csaba rendez majd.

A Kultúra.hu-ra készült interjúkat készítette: Fischer Viktória, Révy Orsolya, Tóth Eszter