Egy páratlan big band meg sok-sok finom hang
2018. január 22. / Pavlovics Ágota

A zenét a kortárs klasszikus és a jazz oldaláról egyformán megközelítő Modern Art Orchestra (MAO) kuriózum, nemigen van párja a világon. A big band kvalitásairól közös turnéjuk után a tar­tóz­ko­dá­sá­ról közismert Ennio Morricone azt mondta, ilyen szintű zenekarral még nem dolgozott,
s közben legördült egy könnycsepp az arcán. A zenekar alapító művészeti vezetőjével, Fekete-Kovács Kor­néllal arról is beszélgethettünk, hogy a MAO október 29-én – szokás szerint – egyedülálló prog­ra­mokkal nyitotta meg évadát a Budapest Music Centerben.

A jazz iránt elkötelezett MAO jó ideje feladatának tekinti a gyerekek megismertetését a műfajjal. Október 29-én jazz-színházi előadással indították új évadjukat.
F.-K. K.: A vadonatúj interaktív, ismereterjesztő sorozatával a Modern Art Orchestra elsősorban az ifjabbakkat célozza meg, de az idősebb korosztály is nagyszerűen szórakozik minden előadásunkon. Célunk az – mint ahogyan eddig is –, hogy a jazzmuzsika 5-10 év elteltével is közönséget találjon magának. A sorozat címe Amerikából jöttem. Ma már rendkívül szerteágazó ez a műfaj, előadási forma, de egy dologban mindenki egyetért: a jazz Amerikából származik. Ezt reprezentálja a cím. A sorozat epizódjainak alcíme: „mesterségem címere”, ebben a műsorban egy zenés, játékos színház keretében minden alkalommal más, zenéhez kapcsolódó foglalkozás mutatkozik be. Kálloy Molnár Péter, a színházi improvizáció egyik legnagyszerűbb képviselője alkalomról alkalomra más-más szerepbe bújva teszi fel azokat az aktuális kérdéseket, amelyek megválaszolásával közelebb juthatunk a műfajhoz. Első alkalommal Péter a MAO producere volt, a november 19-i második előadáson pedig hangszerelő. Mindkét előadás nagy siker volt a közönség körében. Eddig szerzett tapasztalataink alapján a sorozat előadásait úgy építettük fel, hogy a program első felvonása, 40-50 perc az informális rész, a második felvonásban pedig 30-40 perces koncertet ad a MAO. Így az előadás nemcsak zenés foglalkozás, gyerekműsor, hanem hamisítatlan koncertélmény is.

Izgalmas hangszerek szólalnak meg december 15-én az önök előadásában, altfuvola, szárnykürt, basszus­harsona. A koncert az Opus Jazz Clubban lesz (az interjú a koncert előtt készült – a szerk.).
F.-K. K.: A koncert Legendás albumok sorozatunk következő darabja. A sorozatot idén május 26-án, Miles Davis születésnapján, a művész nagysága előtt tisztelegve indítottuk. Miles Davis Kind of Blue című lemezét sokan a világ legjobb jazzlemezének tartják, a lemez anyagát eredeti mivoltában mutattuk be, ami óriási siker volt. Szeptemberben John Coltrane Blue Train című, legendás, éppen 60 éve rögzített és 1958-ban megjelent lemezének anyaga volt a műsor. Az esten az eredeti hangszerelésben is hat főre íródott kompozíciókat játszottuk. Ezen az albumon jelent meg az olyan jól ismert, mással össze nem téveszthető coltrane-i hangzás. A decemberi koncertünk címe Herbie Hancock: Speak Like a Child, a cím a művész 1968-ban megjelent albumára utal. Az ötvenes-hatvanas évektől számít klasszikus felállásnak a szextett, amelyben a jazztrió mellett három fúvós hangszer kap helyet. Hancock művében altfuvola, szárnykürt és basszusharsona alkotja a fúvósszekciót. A Speak Like a Child című lemezzel Hancock a gyermeki lét tisztaságát fogalmazta zenévé.

Január 21-én ismét a Budapest Music Centerben hallhatjuk önöket, a koncert címe Modern Art Orchestra plays Contemporary Music, kiknek a műveit fogjuk hallani?
F.-K. K.: A számunkra is nagyon kedves Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál keretében lesz koncertünk. A fesztivál Horváth Balázs és Gryllus Samu kreativitásának köszönhetően jött létre, és minden évben más témája van. Idén a transzkripció, a leírás a téma. Erre az alkalomra Horváth Balázs új művet komponált, és reményeink szerint Gryllus Samu is jelentkezik majd valami új darabbal.

Mikor és hol hallhatjuk még a MAO-t a közeljövőben?
F.-K. K.: Friss mű bemutatójára készülünk, Bartók: Tizenöt magyar parasztdal című, szóló zongorára írt művéből egy közel egy óra terjedelmű darab született. Az alkotó stáb rajtam kívül Bacsó Kristóf, Ávéd János és Subicz Gábor. A koncepcióm szerint az eredeti bartóki örökséget érintetlenül hagytuk, formailag, harmónia- és dallamvilágában is torzításmentesen szólalnak meg ezek a darabok. A MAO hangszerösszeállítására kibővítve viszont egy vadonatúj hangzás jött létre. Nem beszélve azokról a reflexiókról, amelyeket a tételek közé komponált átvezető részek jelentenek. Rendkívül izgalmas, ahogyan a kortárs klasszikus zene, a népzenei tradíció, az elektronikus hangzások, a big band és a jazzmuzsika fuzionál egymással. A darabból novemberben lemez is készült, amelyen vendégszólistaként Dresch Mihály, Gőz László, Lukács Miklós, Harcsa Veronika és az amerikai szaxofonos, Dave Liebman működtek közre. Az album bemutatójára 2018. március 25-én, Bartók Béla születésnapján kerül majd sor a Budapest Music Centerben.