Impresszum | Előfizetés  
  2024. március 28., csütörtök
Gedeon, Johanna

 
 
Nyomtatható változat
Interjú
„Cooney olyan jól írta meg a darabjait, hogy minden szerep főszerep”
2020-10. szám / Pavlovics Ágota

Ray Cooney angol vígjátékíró, forgatókönyvíró, számos világsikerű, a színházak műsoráról szinte levehetetlen darab szerzője. Folyamatos és hatalmas sikerei mások mellett: Kölcsönlakás, Délután a legjobb, Ne most, drágám!, Család ellen nincs orvosság, Pénz áll a házhoz.
Az egyik legnagyobb siker kétség kívül az Apa csak 1 van című fergeteges vígjáték. A darab egy férfiról szól, akinek két házasságából született gyerekei megismerkednek az interneten, és találkozni sze­retnének egymással, amit mindenáron meg akar akadályozni. A Vidám Színpadon tavaly decemberben bemutatott darabban az egyik feleséget, Barbarát a sugárzóan szép, magával ragadó színésznő, Sajgál Erika alakítja, akivel nem csak az előadásról beszélgettünk.

Ray Cooney darabjai világszerte népszerűek, rekordokat döntenek, mind közül az Apa csak 1 van abszolút sztár. Mit gondolsz, mi a szerző sikerének titka?
S. E.: Cooney olyan jól írta meg a darabjait, hogy minden szerep főszerep. Az általa írt darabok szereplőinek bőrébe könnyű be­le­he­lyezkedni, könnyen elő tudom hozni magamból azt a rajongó nőt, aki Barbara a darabban. A szerző a sztereotípiákat is úgy írja meg, hogy meg tudod tölteni saját tartalommal.

Milyen személyiség Barbara, és mit gondolsz a másik feleségről, akit Götz Anna játszik?
S. E.: Barbara gondoskodó személyiség, éppen olyan, amilyen én vagyok, bár én néha túlgondoskodom a családomat. Annával sok ked­venc jelenetem van, kölcsönösen inspiráljuk egymást. A darabban nagyon feszített a tempó, má­sod­per­cenként kinyílik az ajtó, nincs tévedési lehetőség. Mindannyian hálásak vagyunk azért, hogy ezt a darabot játszhatjuk, pontos kottát kaptunk, de azért eljátszhatjuk benne a saját életünket is. Böröndi Tamás és Straub Dezső kiválóan habosítják Cooneyt, minden lehetőséget kihasználnak, hogy csavarjanak még egy kicsit a helyzeteken, olykor teljesen váratlanul is, mi pedig dőlünk a nevetéstől a takarásban.

Apropó nevetés, a Vidám Színpad híresen jó hangulatú, családias társulat, te hogy érzed magad itt?
S. E.: Olyan érzés, mintha hazajöttem volna. Otthonos, hiszen a főiskola elvégzése után Tamással és Dezsővel a régi Vidám Színpadon játszottam, Annával a Nemzeti Színházban találkoztam, balesete miatt beugrottam helyette a János királyba. Márton Andris felesége, Nagy Adrienne pedig jó barátnőm, szobatársam volt a főiskolás évek alatt a kollégiumban. Nagyon sok régi szál masnizódik itt össze. Nagyon jó itt lenni, olyan, mint egy puha fészek.
hirdetés

Márton András Apus szerepét játssza és ő a darab rendezője is. Milyen volt vele rendezőként dolgozni?
S. E.: Andrissal minden huncutság, cinkosság megvan köztünk, játszottunk is együtt, 2010-ben pro­ducerként őt kértem fel, hogy rendezze meg a Budapesti Kamaraszínház Ericsson Stúdiójában Brian Friel Rejtett világ – Molly Sweeney története című darabját. Nem mellékesen a darab egyik szereplője Kovács István, a férjem volt. Az előadás remekül sikerült. Ami pedig a mostani találkozásunkat illeti, Andrist nem jellemzi a rendezői távolságtartás. Együtt gyúrjuk a darabot, amíg kialakul a végleges formája. Nagyon örül, amikor látja, hogy jók vagyunk. Ráadásul remekel Apus szerepében, szoktam is mondani neki, ha egyszer nem tudna bejönni, nagyon szívesen eljátszanám helyette Apust.

Végigvettük a jól ismert és közkedvelt szereplőket a darabból, de kik játsszák Smith gyerekeit?
S. E.: Örülök, hogy lehetőségem van felhívni a figyelmet két rendkívül tehetséges fiatalra, a Vicky Smitht játszó Dömök Edinára és a Kevin Smitht játszó Kiss Péter Balázsra. Annyira tehetségesek és annyira jók, hogy csupán miattuk is érdemes megnézni az előadást.

John Smithnek két felesége van, ám akadnak olyan férfiak is, akik egyáltalán nem akarnak házasodni, mégis megteszik, és nem egyszer, hanem kétszer is elveszik ugyanazt a nőt.
S. E.: Kálmán Imréről beszélünk, aki sosem akart operettet írni, mégis világszerte ismert operettszerzővé vált, sose akart nősülni, mégis kétszer vette feleségül a nála évtizedekkel fiatalabb, Szibériában született Verát. A Spinoza Színházban játsszuk a Kálmán Imre, az operettkirály című előadást, a férjemmel, Kovács Istvánnal. Házaspárként játsszuk egy házaspár történetét, örök emberi helyzeteket, amik valójában mind­egy is, hogy 1930-ban vagy 2020-ban történnek.

Az előadás bemutatójára eljött Kálmán Imre Mexikóban élő lánya, Yvonne. Kevesek kiváltsága, hogy személyesen beszélgethetnek vele, milyen volt vele a találkozás?
S. E.: Mindent, amit lehetett, elolvastam Kálmánról, nagyon érdekes ember volt, mindenki arra vágyott, hogy az ő zongorája mellett állhasson. Kevesen tudják például, hogy Hitler rajongott a Csárdáskirálynőért, és tiszteletbeli árja státuszt ajánlott a zeneszerzőnek, amivel Bécsben maradva megmenthette volna maga és a családja életét, de Kálmán inkább Amerikába emigrált. Visszatérve a bemutatóra, amikor találkoztunk Yvonne-nal, annyira ismertem már a Kálmán család történetét, hogy olyan volt számomra, mintha egy családtaggal beszélgetnék.

vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor