Impresszum | Előfizetés  
  2024. július 20., szombat
Illés

 
 
Nyomtatható változat
Interjú
„Számomra mindig is nagyon fontos volt, hogy fiatal tehetségeknek lehetőséget adjak”
2024-01. szám

Lábán Katalin az RS9 Színház társalapítója és igazgatója. A színház immár több mint 30 éves múltra tekint vissza.

A 2023/2024-es évadban 4 előadást is rendez. Melyek ezek?
L. K.: Októberben mutattuk be a Mariella Mehr élete című drámát. Ba­logh Rodrigótól kaptam a szövegkönyvet, amikor ő épp a Roma Hősök Fesztivált szervezte, és akkor eszembe jutott Rácz Magdi, hogy mi­lyen nagyszerű szerep lenni neki, amelyet ő nagy örömmel vállalt el. Az előadás a svájci jenis cigányok szenvedéseit ábrázolja, Mariella Mehr a saját életét írta meg, s adott ezáltal hangot és figyelmet azok­nak a szörnyű történéseknek, amik évtizedekig folytak Svácjban. Ez számomra nagyon fontos téma, hogyan lehet a szenvedést a szín­házban ábrázolni, hogy az befogadható legyen, eljusson a közönség szívéhez. Másfelől mindig is nagyon fontosnak tartottam a roma kul­tú­ra megismertetését, korábban roma népmeséket állítottunk színpadra gyerekeknek és felnőtteknek, Legszebb cigány népmesék címmel, na­gyon sok helyre hívtak minket előadni ezt a darabot.
A második bemutató Kemény Zsigmond Zord idők című történelmi drámája, amely a török kori Magyar­or­szágra, 1541-be visz vissza minket.
A harmadik bemutató január 25-én volt, Edith Piaf naplója címmel. Kóródy Ildikó, a darab szerzője keresett meg, hogy mutassuk be. Azért vállaltam el, mert rajongok Piaf dalaiért, szinte egyből tudtam, hogy Kárász Esztert fogom felkérni a címszerepre, akit gyerekkora óta ismerek, és fantasztikus énekes és színész. A nézők láthatják és hallhatják is ezt a tehetséget, hiszen a próza mellett Eszter Piaf-dalokat is énekel fran­ciául. Piaf barátját, Cocteau-t Miklós Marcell alakítja. Az élő zenei kíséretet Wagner-Puskás Péter adja. Szá­momra nagyon fontos, hogy érzelmileg kötődjek, kapcsolódjak ahhoz a darabhoz, amelyet megren­dezek. A darab témája is személyesen érint, hogy egy nő mennyi mindent megtesz egy férfiért, aki csak saját, önös érdekeivel törődik, és ezáltal rengeteg szenvedést okoz a nőnek; milyen kapcsolati dinamika mentén létezik egymás mellett két ember.
A negyedik bemutató február 29-én lesz, Samuel Beckett-től Az utolsó tekercs. Az 1980-as években Beckett az egyik kedvenc szerzőm volt, számos darabját megrendeztem. Ezt még nem. Nagyon érdekel engem a demencia. Mire emlékszik vissza az ember öregkorában? A darab főhőse, az öregúr visszahallgat egy tekercset, amelyet még fiatalkorában rögzített, és megdöbben, mert nem emlékszik semmire az elhangzottakból, elgondolkozik, hogy vajon igaz-e, ami rajta van… Vajon az ember mennyiben képes a saját életét összegezni? Milyen benyomások, emlékképek, illatok, hangok maradnak meg vagy épp tűnnek el. Széles László lesz a darab főszereplője, akivel már dolgoztunk együtt a Kean, a színész című előa­dásban.

Van olyan rendezése, amely igazán közel áll a szívéhez, és van lehetőség megtekinteni a színházban?
L. K.: Igen, a Füst Milán A mester én vagyok című regényéből írt Egy doktorkisasszony naplójegyzetei, amely egy női sorsot mutat be, milyen nehézségekkel, viszontagságokkal kell megküzdenie nőként a fér­fiak világában, hogyan tudja megőrizni méltóságát, nőiességét.
hirdetés

A rendezésen kívül marad még ideje másra is?
L. K.: Nagyon szeretek játszani, és szerencsére Sebő Ferenc felkért, hogy legújabb darabjában, az Anonim szerelmesekben játsszak el egy pici szerepet, amit örömmel vállaltam. Ezenkívül a Nap-Kör Alapítványnál színjátszó művészetterápiás csoportokat vezetek borderline klienseknek, idén indult el a 10. csoportom. Részt veszek egy Erasmus+ projektben, amely az Ode to Joy (joy-experience.eu) nevet viseli. A lényege, hogy a 20-30 év közötti fiatalok, akik se nem tanulnak, se nem dolgoznak, a művészetek segít­ségével az életük célját megtalálják, esélyt kapjanak, hogy visszatérjenek az élet körforgásába. Sajnos ez a jelenség nagyon sok fiatalt érint egész Európában. A négy ország részvételével folyó munka során meg­szü­letik egy kézikönyv, amelyet pedagógusok, szociális munkások tudnak majd használni. Szabadi­dőm­ben, amikor csak tehetem, színházba, operába járok. Nagyon szeretem és fontosnak tartom, hogy lássam, mennyi jó dolog van még.

A saját előadásokon túl az RS9 Színház már hosszú évtizedek óta ad lehetőséget más társulatoknak, hogy megmutathassák magukat, tehát befogadó színház is.
L. K.: Számomra mindig is nagyon fontos volt, hogy fiatal tehetségeknek lehetőséget adjak, hogy megmu­tat­kozhassanak és bekerülhessenek a színházi világ vérkeringésébe innovatív ötleteikkel. Nyitottak vagyunk a fiatalok kezdeményezéseire, szárnypróbálgatásaira. A teljesség igénye nélkül nálunk játszik a Másik Produkció – akik hét év nálunk töltött év után hamarosan saját helyet nyitnak Dante néven –, az E-Mancik Színházi Manufaktúra, Paizs Miklós, a Komp Kollektíva, a Budapesti Anarchista Színház, az Anya­színház.




vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor